Dicte

För någon vecka sedan började jag titta på den danska kriminal-
serien Dicte på Netflix - och jag fastnade direkt. Ingen har väl
undgått att kriminalserier är min genre?

 
Dicte började sändas 2010 i dansk tv och har sedan sänts på
TV4 för något år sedan. Det finns tre säsonger av kriminalserien.
Dicte är kriminalreporter på en tidning i Århus, dit hon flyttat med
sin dotter Rose efter en skilsmässa. Dicte har även en son sen
ungdomstiden, som hon tvingades adoptera bort då barnets far
ej tillhörde Jehovas vittne (som Dicte och hennes föräldrar gjorde
när hon var ung). I serien får man följa Dicte både i privatlivet och
på jobbet. Bland annat får man se när hon söker upp sin bort-
adopterade son, hittar en ny partner, löser mordfall tillsammans
med polisen, och när hennes partner blir kidnappad.


Det här är verkligen en bra dansk serie tycker jag. Avsnitten
är cirka 40 minuter långa, vilket känns helt lagomt. I varje
avsnitt händer det spännande saker, så det blir aldrig tråkigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0