V.37

Godmorgon fredag och graviditetsvecka 37!
Det känns otroligt att förlossningen närmar sig med
stormsteg. Tänk om en månad har vi precis passerat BF-
datumet, och jag hoppas verkligen vår lille skatt är ute då!

 
Barnets utveckling
Bebisen är omkring 46 cm lång och bör väga runt 2,8-3 kg
under denna vecka. Alla organ är färdigutvecklade hos
bebisen, nu ska h*n bara växa till sig lite. De här sista
veckorna i magen förbereder sig bebisen på livet utanför
livmodern, bland annat genom att suga på tummen för att
träna sugreflexen.

Mamman
Förlossningen närmar sig och många gravida längtar efter
att föda. Det börjar vara tungt för kroppen att bära på barnet
och nattsömnen är störd för många kvinnor såhär i slutet av
graviditeten. Samtidigt som en längtan efter att föda finns
hos de flesta gravida så är det många som känner stress och
oro inför förlossningen och det faktum att bebis snart är här.
Försök att inte stressa/vara orolig utan ta det lugnt, stress-
hormonerna påverkar inte bara dig utan även barnet.

Egna reflektioner
Gårdagens TUL visade att bebben växer sakta men säkert.
Igår var lillens vikt 2400 gram, så h*n är fortfarande under
kurvan men det anses inte vara någon fara. Jag själv står
still i vikt just nu och har legat på samma vikt i en månad,
men mig gör det ingenting så länge lillen mår bra och växer.
Jag har inga känningar alls av att förlossningen närmar sig
vilket känns lite frustrerande. Slemproppen har inte gått och
jag har bara haft några sammandragningar men inga förvärkar.
Däremot gör sig ryggvärk, svullna fötter och händer, ständigt
kissnödig, andfåddhet etcetera sig påmint dagligen men så har
det ju varit de senaste månaderna. Jag försöker att ta det
lugnt här hemma under dagarna så gott det går för att ladda
upp inför det som komma skall. Någon stress över själva
förlossningen och att det närmar sig har jag inte, vi är klara
med alla inköp, har BB-väskan packad, skrivit förlossningsbrev
osv. Vi är redo för lillen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0