Diagnoser

Sen jag i somras fick diagnoserna utmattningssyndrom och
depression har jag fått frågor av er läsare om hur man vet om
man har dessa psykiska sjukdomar, vilka symptom det är osv.
 
Jag har tidigare skrivit inlägg om min utmattning, depression och
vilka symptom jag har, hur det påverkar mig och hindrar mig från
att leva ett "vanligt" liv. I detta inlägg tänkte jag ta upp symptom
och kriterier som du måste uppfylla för att få diagnoserna.
Dessa diagnoser och kriterier finns i DSM-IV som är en "diagnos-
bok" för läkare kan man säga. Istället för att skriva massa text
har jag fotat bilder ur Therese Lindgrens bok "Ibland mår jag
inte så bra" som i sin tur tagit faktan från DSM-IV.

Viktigt att veta är att det bara är läkare som ställer diagnoserna.
Du får inte en diagnos "bara sådär" för att du uppfyller kriterierna
nedanför utan det görs olika tester och undersökningar också.

 
Utmattningssyndrom:
 
Depression:
 
Panikattack:
 
Känner ni igen er i dessa symptom och har problem med det?
Kontakta vårdcentralen för att prata med en läkare så du kan
få hjälp. Ju fortare desto bättre! Så det inte går lika långt som
för mig.

Kommentarer
Postat av: NICOLE

Viktigt inlägg :) Det är bra att du lyfter, du som drabbad menar jag.. det är viktigt att få verkligehetsbaserat på sådant tycker jag. Många kan "tycka och tänka" men det är ju något heeelt annat att vara mitt i det.. Hoppas så att du snart blir bra <3
SV: Ja så himla bra gjort av dig att du klarade av flera av dina to do-s igår! Ja som du säger är det ju annat för en frisk, som för en sjuk. Men det var bra gjort av dig =) En guldstjärna till dig :D
Ja visst var det kul att snapa så! Vi får göra en fortsättning följer på lördag ;) Då är jag ledig igen och ska mest vara hemma, plugga och ta det lugnt, träna och så =) . Jaa jag är såååå sugen på lite värme nu , har till och med gjort ett inlägg på bloggen om det nu ;) Haha! Är så less på kylan, och att den kom NU liksom?? ... Herregud så jag frös idag när vi var ute på jobbet, vill liksom inte gå ut haha :P Jo men eller hur, jag har ju helt klart en förståelse och då är det lättare att ge min bild av hur jag hade det, till dig. Där skiljer jag mig ju från det du går igenom nu, för där har jag ju inte varit. Men innan så :) och då hjälper jag så gott jag kan <3 alla funkar ju olika men jag vet ju vad som hjälpte mig och då testar jag gärna samma på dig om de skulle hjälpa :D . Jo men eller hur, du kan ju äta sådant när din mamma är med tex har jag sett och det är ju toppen :) Jag älskar sådant (godis och så) och skulle inte kunna vara utan det haha :) Men jag tänker också att det är bra att chocka kroppen någon gång med en del kalorier för att den ska hålla igång förbränning och allt :)
Haha jaa massa mat ;) Men det är livet ju :D Njuta av massa gott! =)

2017-02-09 @ 17:19:20
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Carolina Thoor

Alla kriterier stämde in på mig vid panikattack, men det är för att jag led av det och har ångesten kvar. Så att haha, jag kan rent krasst känna av den nu. Det som kan drabba mig ofta är fingrarna. Känns som om man typ har artros av något slag, att det inte fungerar att använda dem. Det gör ''ont'' och det är stickningar i händerna och gör det jobbigt att skriva. Så är det nu. Oerhört obehagligt...

Sv; ja, två underbara dagar. Jodå, tog tag i städningen jag med men plockade bara upp saker och packningen. Jag dammade inte eller dammsög något! :)
Härligt för dig. Äsch då, inget man ska jämföra sig med andra :)

Det är just det vi vill och behöver. Komma bort lite inte ha ett proppfullt schema ^^,

2017-02-09 @ 18:05:44
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Petra

Sv nä inte än men ska höra med dom andra hur det är.

Okej jag förstår

2017-02-09 @ 20:19:58
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Carolina Thoor

Sv; nej, det förstår jag. Det här är fjärde delen, så att det är inte så konstigt hihi. Men böckerna är jätte bra men tycker du inte om vampyrer eller andra fiction, så är det helt fel bok för dig! :)

Ja, det är oerhört obehagligt och nej jag har nog inte berättat för någon, inte ens en familjemedlem, hur jag känner. Vet nog att det är ångesten så att jag försöker ignorera det bara! :)
Trist.. Ja, det känns som om man som sagt kvävs, man finner ingen luft och får sådan panik att jag i allafall svimmar eller att det blir alldeles snurrigt. Jag kan ibland känna ett svårt obehag så att jag inte vet om det är ångesten eller om jag håller på att bli magsjuk eller liknande. Jag blir då alltid lite extra rädd och får gråtattacker för att jag inte riktigt vet om det är ångesten eller om jag som sagt håller på att bli sjuk och det gör mig ibland tokig :P så nej, ångest är inte lätt men daltandet som jag har fått och göra med också gjorde tyvärr inte saken bättre :)

Tack, det fick jag. Hoppas att du också hade en bra torsdag :)

2017-02-09 @ 20:20:31
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Såå bra och viktigt inlägg!!

2017-02-09 @ 20:35:24
URL: http://gabriellasigfridsson.devote.se
Postat av: Petra

okej det förstår jag


nä inte än men ska höra med 2 tjejer

2017-02-09 @ 21:06:04
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Amanda

Mycket, nästan allt, stämmer in på både mig och flera i min närhet. Dock inget jag kollat upp :/ Bra att du skriver om det!

2017-02-09 @ 21:23:35
URL: http://amandalarsson.nu
Postat av: moa

vilket kunskaps inlägg. jag har nog varit med om dom flesta symptom någon/några gånger om dagen men absolut inte alla på en gång. vilken pers du måste gå igenom Mia jag tänker på dig. Hoppas du blir av med detta vartefter eller att det åtsmitande minskar ordentligt. många kramar fina <3

2017-02-09 @ 21:44:38
URL: http://moamedalicia.com
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Känner att jag gör rätt som kontaktat vården nu, i kanske rättan tid :)

Erik är sjuk ja, och idag känner jag mig riktigt krasslig jag också. Huvva. Men det är bara att bita ihop och köra, jag har kort arbetsdag idag och kan gå hem tidigt. Tack och lov. Tyvärr fyller syrran 30 år just idag och vet inte hur jag ska ta mig till att orka fira henne.

2017-02-10 @ 08:45:24
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra inlägg, den där boken är så himla bra!!

2017-02-10 @ 09:14:25
URL: http://lindaviktoria.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0