Morotssoppa

När jag var liten älskade jag morötter och åt det varje dag.
Sen hade jag uppehåll i typ flera år men under senaste året har
jag börjat äta det igen. Nu äter jag morötter nästan varje dag igen
och älskar att ha det i sallader eller göra i ugn tillsammans med
hemgjorda klyftpotatisar. Men här får ni ett annat recept med
morötter, nämligen morotssoppa.

 
Ingredienser:
5 stora morötter
7 dl vatten + lite salt
1 grönsaksbuljong
2 msk vispgrädde
½ msk curry
Lite cayennepeppar

Gör såhär:
Skala och dela morötterna i mindre bitar. Koka upp i saltat vatten
med buljongtärningen och låt sjuda tills morötterna är mjuka.
Mixa till den konsistens som du vill ha, låt det vara lite bitar kvar.
Krydda med curry, cayennepeppar och låt sjuda upp. Ha i grädden
och sjud ett par minuter till.

Kommentarer
Postat av: Life of Johanna

Morotsspoppa har jag nog aldrig ätit innan, men det låter gott

2015-01-25 @ 17:28:17
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Klara Andersson

åå så gott!

2015-01-25 @ 20:08:28
URL: http://klarrelito.blogg.se/
Postat av: Joakim Ramqvist Hallin

Morötter uppskattas högt och gillas skarpt, precis gjort en morotskaka m en pat till 14:00 fikat här. Har eg sovande jour, btw. Nu ska jag lägga henne och sedan mig, upp snart igen.
Jo, morötter☝️. Åt också det väldigt mkt som liten, min mormor gjorde allt m dem, kommer i synnerhet ihåg hennes stuvade, var Sååå GOTT! Kommer ihåg när jag gjorde en protest mot min far under lågstadiet för att han lämnade min mor. Jag bestämde mig då för att inte äta, gick ner över 10 kg, låg på Akademiska m en massa slangar och sladdar, gjorde alla möjliga tester men läk fann ingenting, så klart, hihi. 😅. Kära du, nu till det lite mer komiska jag åt enbart mormors morötter. Valde att inte åka hem igen, (ville inte se min far, inget behov av honom), går ibland tillbaka och läser i mina dagböcker fr den här tiden, utan MORFAR fick hämta mig, således bodde jag hos mormor och morfar därefter och jag kan tala om för dig att så mkt morötter har jag mig aldrig ätit, gick upp mina 10 kg tappade muskler igen av mormors allehanda morots rätter.

Det var att göra en mkt lång historia kort, Mia. KRAM på dig, trevlig måndag..

2015-01-26 @ 01:52:52
URL: http://joakimramqvisthallin.blogg.se/
Postat av: Sara

Mums så otroligt gott :)

2015-01-26 @ 11:21:17
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0