Caramel cheesecake

Det här receptet på Caramel cheesecake hittade jag för någon
vecka sedan i en bakgrupp på Facebook. Jag har inte ännu
provat att göra den själv men enligt folk som gjort den så
påminner den om Espresso House caramel cheesecake.

Bild härifrån.

Ingredienser botten:
1 ägg
50 gram smör
1½ dl vetemjöl
6 msk farinsocker
4 msk strösocker
2 msk kakao
1 tsk bikarbonat

Ingredienser fyllningen:
600 gram philadelphiaost
1 burk karamelliserad mjölk
2½ dl strösocker
3 ägg
2 msk vetemjöl
2 msk pulverkaffe
1½ tsk vaniljsocker
½ krm salt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop smör, farinsocker och
strösocker. Tillsätt ägget och vispa fluffigt. Blanda de torra
ingredienserna i en skål, häll sedan ner i smeten och rör om.
Häll smeten i en smord och bakplåtspappersklädd springform.
Grädda mitt i ugnen 15 min.

Sänk ugnen till 150 grader. Gör fyllningen genom att vispa ihop
philadelphiaost, 2½ dl av karamelliserade mjölken, vaniljsocker
och vetemjöl. Tillsätt strösocker och pulverkaffe, rör ihop. Rör ner
äggen ett i taget. Häll fyllningen över kakbotten. Täck över formen
med aluminiumfolie för att undvika att kakan bränns. Grädda mitt
i ugnen cirka 75 minuter. Kakan ska inte vara helt fast i mitten.
Garnera med resten av den karamelliserade mjölken. Kyl cheese-
caken i kyl minst 6 timmar, helst över natten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0