Min snickers-cheesecake

Jag älskar cheesecake och tycker det är kul att hitta på nya
varianter med olika smaker. I våras experimenterade jag ihop
en snickerscheesecake på mitt vis som blev riktigt smarrig!
Jag utgick från en vaniljcheesecake som jag brukar göra men
la till lite ingredienser och en topping. En blandning av sött, salt,
choklad och kola - himmelskt! Jag fyller år om 4 dagar och
denna cheesecake kommer vara en del av fikat.


Ingredienser botten:
100 gram smält smör
18 digestivekex

Ingredienser fyllning:
200 gram philadelphiaost
3 dl vispgrädde
3 ägg
2 dl strösocker
2-2½ tsk vaniljsocker
100 gram mjölkchoklad

Ingredienser topping:
1 burk karamelliserad mjölk (dulche de leche)
2½ dl salta jordnötter

Gör såhär:
Smörj en springform. Smält smör i en kastrull. Krossa digestivekex
och blanda i det smälta smöret. Tryck ut i springformen. Vispa ägg,
strösocker och vaniljsocker i en bunke. Vispa grädde i en annan
bunke. Häll grädde och philadelphiaost i äggblandningen, vispa
till en jämn smet. Hacka mjölkchoklad och rör ner i smeten. Häll
smeten i springformen. Ställ i frysen cirka 1½ timme.

Blanda karamelliserad mjölk och jordnötter i en skål. Ta ut formen
ur frysen och häll toppingen över cheesecaken. Garnera eventuellt
med krossade digestivekex. Ställ in formen i frysen igen någon
timme så cheesecaken stelnar.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag döör vad gott det såg ut och lät haha!!

2017-09-10 @ 13:35:24
URL: http://mandasdiary.devote.se
Postat av: Nilma I Form

Men mums, vad gott!

2017-09-13 @ 19:51:36
URL: http://www.nilmaiform.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0