Jordnötsbrownie med karamelliserad mjölk

Jag älskar blandningen av choklad, salta jordnötter och krämig
kola, yum! Detta bakverk, jordnötsbrownie med karamell-
iserad mjölk
, är verkligen en dröm i munnen och ger mig den
där blandningen som jag nämnde i översta raden. Bilden och
receptet kommer från Frida.

 
Ingredienser brownien:
200 gram smält smör
150 gram mörk choklad
3 dl vetemjöl
4 dl strösocker
4 ägg
1½ dl kakao
1 msk vaniljsocker
50 gram grovt hackade salta jordnötter

Ingredienser topping:
150 gram saltade jordnötter
1 burk karamelliserad mjölk

Gör såhär:
Sätt ugnen på 190 grader. Smält smör och mörk choklad i en
kastrull. Rör ihop strösocker och ägg i en bunke. Blanda de torra
ingredienserna i en annan bunke och häll sen ner i äggsmeten.
Tillsätt smör/chokladblandningen och rör ihop till en slät smet.
Tillsätt grovhackade jordnötter. Häll smeten i en form 20x30 cm
och grädda mitt i ugn 25-30 minuter. Kakan ska va kladdig i mitten.

Gör toppingen genom att blanda ihop jordnötterna med karamell-
iserad mjölk i en skål. Bred toppingen över kakan när den har
svalnat lite. Skär i lagom stora bitar och förvara i kylen.

Kommentarer
Postat av: Carolina Thoor

Men fy tusan vad gott!!

Sv; ja, det var verkligen min favorit för flera år sedan också. Jag blev helt bedrövad då de slutade sälja den glassen. Men sen kom den ju tillbaka och glädjen i att double caramel glassen kom tillbaka är stor! :D
Åh kokosnötsglassen har jag inte testat, men ett måste! Är den god? :)

Hm.. Ja, hos oss under midsommar var det rätt dåligt väder under fredagen. Mulet, men varmt ändå. Inget som riktigt gjorde vår midsommar dålig! Men igår var det så varmt så varmt och låg och solade till större delen av dagen. Så mysigt! :D

Jo tack, det gick bra på arbetet i torsdags. Hade en elev och ja, det var rätt lugnt! Nu har jag varit på tre dagars ledighet och laddar idag upp inför de fyra kommande arbetsdagarna! :)

2017-06-25 @ 17:00:56
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Amanda

Detta måste jag verkligen testa lät super gott<3

2017-06-25 @ 19:19:55
URL: http://mandasdiary.devote.se
Postat av: Gabriella

Men guud så gott!! 😍

2017-06-25 @ 20:20:51
URL: http://gabriellasigfridsson.devote.se
Postat av: moa

hade aldrig hört talas om denna bakelse tidigare men guuuuu så jäkla god den ser ut att vara tack snälla för tipset. <3

2017-06-25 @ 21:51:39
URL: http://moamedalicia.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0