Mirtazapin

 
I måndags efter läkarbesöket var jag tvungen att börja med ännu
en till anti-depressiv medicin. Det var inte alls vad jag ville eller
hade hoppats på men enligt läkaren behövs det.. Iförrgår skrev
jag detta inlägg om läkarbesöket och att jag har mått dåligt under
veckan varav min bloggfrånvaro. I detta inlägg tänkte jag skriva
lite om den nya medicinen, biverkningarna osv.
 

Medicinen
Som ni kanske vet så äter jag redan en anti-depressiv medicin,
Sertralin, som ska reglera serotonin-nivån i min hjärna så jag
börjar må bättre. Efter måndagens läkarbesök har jag börjat äta
en till anti-depressiv medicin, Mirtazapin. Den har samma funktion
som Sertralin; den ska göra att jag börjar må psykiskt bättre.
Det tar 1-2 veckor innan medicinen ger effekt och 3-4 veckor innan
man börjar märka resultat om medicineringen fungerar. Man ska
äta medicinen i minst 6 månader är det tänkt. Just nu tar jag en
tablett varje kväll av denna sort men på måndag ska dosen ökas
till två tabletter. Gissa om jag gruvar mig då jag redan har stora
biverkningar..


Biverkningar
Av den första anti-depressiva medicinen fick jag inte så jobbiga
biverkningar och de gick över efter tre dagar, och när jag höjde
dosen märkte jag inte av någon biverkning. Men denna medicin,
Mirtazapin, ger mig hemska biverkningar! Jag är extremt trött
och dåsig till in på eftermiddagen, och har inte ork att göra något
utan ligger utslagen på soffan/sängen. Jag blir väldigt yr och även
illamående av medicinen, värst är på morgonen/förmiddagen.
Vaknar jag till under nätterna känns det som att jag ska spy eller
svimma. Min reaktionsförmåga är sjukt nedsatt under morgonen/
dagen så jag klarar inte av att köra bil just nu. Det är inte säkert
för mig eller andra. Jag har även ryggvärk och muntorrhet.
Konstiga drömmar har jag också fått, varje natt. De flesta nätter
har det varit mer mardrömsliknande innehåll men en natt drömde
jag att jag var på hockey med Linus Carlén och Anton Alvila,
haha det var en rolig dröm! Enligt läkaren och apotekspersonal
ska viktökning och ökad aptit vara en väldigt vanlig biverkning när
man äter denna medicin. Än så länge har jag inte gått upp i vikt,
däremot tycker jag att min aptit har minskat, jag känner mig inte
lika hungrig eller sugen på mat som förut.


Tankar
Jag blev sjukt ledsen när läkaren sa att jag måste ta en till anti-
depressiv medicin. Det var verkligen inte det jag ville.. Som jag
nämnde när jag började med första anti-depressiva medicinen så
skämdes jag, och det var samma känsla som kom över mig nu.
Jag vill inte ta ännu mer sån medicin.. Är jag så sjuk? Varför jag?
Mycket tankar som snurrade och många känslor. Att få höra att
jag mest troligt kommer gå upp i vikt kändes hemskt, direkt började
hjärnspökena och ätstörningstankarna komma fram igen.. "Vill inte
gå upp i vikt och bli tjock, tänk om jag blir jättekraftig, måste sköta
kosten bättre", ja mycket jobbiga tankar som kom upp i huvudet
när läkaren berättade det. Ångesten över att börja med en till anti-
depressiv medicin och över biverkningarna var hemsk hela
måndagen, usch.
 
Biverkningarna som jag har är vanliga för denna medicin, men det
är verkligen sjukt jobbiga. Läkaren sa att jag inte skulle bli dåsig
eller trött av dessa men det är jag ju, extremt dessutom! Jag
hoppas det ger med sig när kroppen vänjer sig, annars vill jag
byta medicin, för att må såhär dagligen är inte kul.. Jag hoppas
allt blir bra och även fast det känns väldigt tungt och jobbigt
försöker jag tänka som citatet nedanför. ↓
 

Kommentarer
Postat av: Mamma Malin

Förstår att det känns jobbigt men inte ska du skämmas för det. Förhoppningsvis gör de nytta! :)

2016-10-08 @ 16:09:18
URL: http://www.mammamalin.se
Postat av: Erika

Förstår att det måste vara jobbigt, men tänk att du tar tabletterna för att de ska hjälpa dig. Inget som du ska skämmas över. Jag hoppas det blir bättre för dig <3

sv. Ja 3x lök har jag också smakat, supergoda, men kan löva att 4 lökar är godare ^^ Hm, jag gillar faktiskt väldigt många chipssorter, så länge de inte är starka. Själv då? :)

2016-10-08 @ 23:26:31
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Petra

Usch vad jobbigt hoppas du slipper mer lidandet.

2016-10-08 @ 23:51:38
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: MALIN

Svar: Haha jag kan tänka mig det! Men det var kul att du tyckte om dom :) Igår var jag bara hemma med min mamma och idag har vi firat mig och min födelsedag som är på onsdag! Kram

2016-10-09 @ 01:18:07
URL: http://malinkirstine.se
Postat av: Amanda

Hoppas verkligen biverkningarna ger med sig snart så du slipper må sådär! :(

2016-10-09 @ 12:24:43
URL: http://amandalarsson.nu
Postat av: Tilda Barkselius

Låter som otroligt jobbiga biverkningar! Hoppas du vänjer dig snart eller att du annars får byta medicin!

2016-10-09 @ 13:03:05
URL: http://tilda.vione.co

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0