Fråga om depression

I torsdags när jag skrev detta inlägg efter några dagars frånvaro
på grund av mitt dåliga mående fick jag en anonym kommentar
som jag tänkte besvara. Personen i fråga (som verkar bo kring
Stockholm enligt IP-adress) verkar inte ha särskilt mycket kunskap
om depression och jag tror det är fler som inte vet så mycket om
det så därför tänkte jag besvara kommentaren i ett inlägg.
 
 
Ja jag mådde sämre efter måndagens läkarbesök och mår
fortfarande väldigt dåligt, men det är inte på grund av läkar-
besöket. I måndags var det på grund av besöket och beskedet
som jag fick, att jag måste äta ännu en till anti-depressiv medicin.
Då hade jag en gnagande känsla och väldig ångest inombords,
för att höra att man fortfarande är deprimerad, att medicinen inte
hjälpt nog och att man måste äta en till anti-depressiv sort är
inte roligt.. Men sen måndagkväll har jag mått dåligt på grund
av den nya medicinen som jag började med den kvällen. Den
ger mig extrema biverkningar såsom; jag är väldigt dåsig och
trött av den till långt in på eftermiddagen dagen efter, jag mår
illa och har väldig yrsel, min reaktionsförmåga är kraftigt ned-
satt och jag klarar inte av att köra bil, allting går i slowmotion
och är orkeslös/lealös i kroppen och har ryggvärk.

Det verkar som att "Malin" är en aktiv läsare av min blogg då
"hon" sett att jag gymmat etcetra före måndag. Ja dagarna
innan måndag mådde jag bättre och hade ork att träna litegrann.
Men måendet varierade från dag till dag, ibland fanns orken och
jag kände mig piggare, ibland inte. Jag har varit sjukskriven sedan
början av juni och de första veckorna låg jag mest, hade inte ork
till någonting. Den jobbigaste tiden med att ligga i sängen/soffan,
inte göra någonting, inte känna några känslor, inte ha lust osv
har jag redan haft. I augusti började jag äta första anti-depressiva
medicinen och efter två-tre veckor märkte jag positivt resultat;
jag började känna mer ork, engagemang, delta mer i samtal och
det sociala, känna känslor etcetera. Men måendet varierar från
dag till dag, ibland mår jag bättre och ibland sämre. Att ha dep-
ression betyder inte att man ligger och stirrar in i väggen
hela
tiden. Det är den bilden många har av depression, och det
var så jag också såg depression innan jag själv fick diagnosen.
När läkaren i augusti sa att jag hade depression höll jag inte med,
"Nej det stämmer inte, jag är inte deprimerad, jag ligger inte och
glor i väggen nu". Men vet ni? Depression är så mycket mer!
Fick information av läkaren och en "bok" att läsa om depression
för att inse att det är något som jag lider av. Efter all kunskap jag
fått kan jag säga; Ja, läkaren hade rätt, jag har depression
(utmattningsdepression, dvs. både utbränd och depression) och
nej, depression är inte bara att ligga i sängen och inte orka ta
sig ut. Det är bara en del av depressionen och den perioden hade
jag i somras, då låg jag bara i sängen/soffan. Nu försöker jag
hantera depressionen, ångest, stressen med min terapi som är
gymmet. Där kan jag släppa alla tankar och fokusera bara på att
lyfta, det är jag och vikterna, inget annat för stunden. Men nu
på grund av min nya anti-depressiva medicin har jag ett bakslag
och är tillbaka på ruta ett känns det som, ligger på soffan och
orkar/klarar inte att göra något när jag mår såhär av biverkningarna.
 
 
Att lida av psykisk ohälsa är jobbigt och även fast det idag är väldigt
vanligt så skäms man över det, särskilt när man måste äta anti-
depressiva mediciner. I början ville jag inte att folk skulle veta det
men efter ett par veckor med anti-depressiv medicin gick jag ut med
det offentligt, för det ska inte vara något att skämmas för! Att ha
psykisk ohälsa ska vara lika "accepterat" som att ha fysiska problem
tycker jag. Man är inte en sämre person för att man har psykisk
ohälsa! Nu blev det ett långt inlägg, så en eloge till er som läst allt!
 

Kommentarer
Postat av: Petra

ja tyvärr är dom goda chokladen dyra men mamma köpte denna chokladen nu för den var på kampanjpris tror den kostar 29 kr annars men hon fick betala bara 15 kr för den så det var bra tycker jag.


har du någon favorit bland Marabou?

jag gillar den med tctug och japp.

jag tror det beror på att jag ha låg dos nu 15 mg ska ger det en chans om 2 veckor äter jag full dos då kanske det blir bättre annars så får jag kontakta läkaren och ser vad han säger så jag får något annat men han rekommendera denna tablett för mig då jag har en tarmsjukdom också.


men om jag inte märker någon skillnad på 2 månader så ska jag verkligen säga till läkaren

aha okej man får tyvärr kanske prova olika mediciner innan man hittar den perfekta sorten

vad skönt att du sov bättre men hoppas ditt mående blir bra som sagt.

håller tummarna för dig ska du veta

2016-10-09 @ 19:08:25
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: VERONICA - fashionblog

Himla bra inlägg och ämne du tar upp! Läsvärt!!! :)

2016-10-09 @ 20:34:32
URL: http://vveronicas.com/
Postat av: Linda Lövberg Hjären

Mycket bra skrivit. Jag tror inte folk förstår egentligen innebörden av en depression, aldrig varit det själv. Men min sambo har varit & berättat & försökt förklara så gott det går.
du är stark som tar dig igenom detta, läst din blogg länge & följer varje inlägg :D<3

2016-10-09 @ 20:39:21
URL: http://lindahjaren.webblogg.se/
Postat av: MALIN

SÅ bra inlägg! Detta är så viktigt att prata om! Kram

2016-10-09 @ 21:17:12
URL: http://malinkirstine.se
Postat av: NICOLE

Hm, vilken märklig kommentar. Eller märklig ton i kommentaren. Tr¨åkigt att den gått in för att låta nedlåtande/tråkig.. Det är ju inte alltid så lätt :(

SV: Jo vi hade det verkligen huuur bra som helst :) Jo det är verkligen populärt. Det är typ alltid fullbokat så man måste vara ute i veckor i förväg. Dock bokade vi samma dag och fick då tiden 21 haha. Gjorde oss dock ingenting, mysigt bara =)
Man beställer genom telefonen, fast på restaurangen.
Jo jag förstår att det är mer substanser och ämnen för att väga upp måendet. Men det är ju väldigt jobbigt om du ska må så dåligt..

2016-10-10 @ 08:31:53
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Beatrice

Förstår precis hur det är, lider själv utav psykisk ohälsa. Styrkekramar <3

2016-10-10 @ 09:56:40
URL: http://devote.se/beatriicea

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0