Morotskaka

Har ni något favoritfika? När jag är på café beställer jag till 99%
alltid morotskaka, det är en stor favorit när det kommer till fika
och bakverk. Det går typ inte att misslyckas med det bakverket,
blir alltid saftigt och så gott med glasyren. Här får ni mitt recept
morotskaka ifall ni blir sugen att baka det.
 

Ingredienser:
3 morötter
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1½ tsk kanel
½ tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 dl rapsolja

Ingredienser glasyr:
200 gram philadelphiaost naturell
1 dl florsocker

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en springform
(ca 22 cm i diameter). Skala morötterna och riv dem på rivjärn.
Vispa ägg och strösocker pösigt i en bunke. Häll i morötterna
och oljan, rör ihop. Blanda vetemjöl, kanel, bikarbonat och bak-
pulver i en skål, häll blandningen sedan i äggsmeten. Rör ihop
till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen
av ugnen cirka 45 minuter. Låt svalna i formen några minuter.
Stjälp sedan upp morotskakan på ett fat. Gör glasyren genom
att blanda philadelphiaost och florsocker. Bred glasyren över
kakan, ställ i kyl en stund så glasyren stelnar. Servera!

Kommentarer
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

åå vad gott

2016-11-15 @ 13:43:40
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: Petra

Gott med morotskaka kommer nog göra det när jag får gäster och bjuda på.

Mm det är inget vidare trött på eländet nu sen fick har reda på en tråkig besked utav läkaren så igår var den jobbig dag få hoppas det blir bättre snart

Usch vad tråkigt att din dag är sämre idag

2016-11-15 @ 14:00:01
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja det är så himla gott men äter det väldigt sällan då jag inte äter sp mycket sötsaker längre uta äter förstås när det något speciellt och så när man är bjuden på fika också.

Tänkte på en grej kan man göra morotskaka i en rundforma istället på en plåt? Smidigt om man kunde göra i wn rund form

Mm ja trodde jag skulle slippa mer med detta men tydligen inte får Verkligen hoppas det blir böttre nu med den nya medicinen.

Jag förstår dig hur jobbigt det är men hoppas du mår bättre snart

2016-11-15 @ 14:11:08
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Petra

Okej vad bra trodde risken var att den blev mer kompakt bar i konsistensen men ska defenetivt göra den i springformen.

Tack så
Mycket har fått låna kedjetäcke utav landstinget så det ska jag prova inatt fick mitt täcke innan

2016-11-15 @ 18:03:32
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Petra

Aha det visste jag inte då förstår jag. Ska verkligen göra denna kakan när jag fyller år då vi blir många så kommer då redan förbereda kakan dagen innan så är den klar när jag kommer hen från jobbet då vill man inte sätta igång och baka utan det ska vara smidigt och plocka fram kakan

Ja tror det ska hjälpa på mig då läkaren tyckte jag va för ung och börja äta sömnmedel och så vill inte jag stoppa i fler tabletter då jag äter ganska många tabletter pågrund av min ulcerös colit


2016-11-15 @ 18:14:39
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Boel

Mums vad gott! Jag brukar nästan alltid beställa kladdkaka haha!

2016-11-15 @ 18:27:41
URL: http://musicwithboel.blogg.se
Postat av: Erika

Åh, morotskaka är gott. Men favoriten är min mans när han bakar den :) Ibland tycker jag faktiskt att vissa inte alls är goda jämfört med den.

2016-11-15 @ 19:09:41
URL: http://icanpikan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0