Pepparkakskladdkaka

Till advent experimenterade jag fram denna pepparkakskladdkaka.
Den blev väldigt god och kombinationen kladdkaka med pepparkaks-
smak var supersmarrig! Tyvärr blev den inte så kladdig som jag
ville, även fast den var kortare tid i ugnen än vad som stod i receptet.
Här nedanför har jag kortat ner ugnstiden för att den ska bli kladdigare.

 
Ingredienser:
150 gram smält smör
3 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk kanel
1½ tsk vaniljsocker
1 tsk ingefära
1 tsk malen nejlika
1 tsk kardemumma
½ tsk salt
10 pepparkakor i mindre bitar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna lite.
Rör ihop ägg och strösocker i en bunke. Blanda de torra
ingredienserna i en skål och häll det sedan i äggblandningen.
Häll i smöret och rör om till en slät smet. Dela pepparkakorna
i mindre bitar och vänd ner dem i smeten. Häll smeten i en
smord springform. (Jag la på några jordnötter och chokladbitar
innan den åkte in i ugnen). Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter.
 
God att äta som den är men kan även serveras med vispad grädde.

Kommentarer
Postat av: NICOLE

Låter smarrigt :D
SV: ja det är ju som sagt mitt eget :) Så mycket som jag stått i köket och bakat fram och tillbaka haha :)

Det är så sorgligt :( Man känner sig stor till kroppen och ser inte alls det andra ser. Jag minns när jag blev 18 och skulle ut och fota mina kläder i trädgården med H till hjälp. Och jag blev sur (!) för jag tyckte jag såg så stor ut på bilderna.. idag är det mina motivationsbilder, exakt så vill jag se ut och jag var så fin då :) Tycker jag nu i efterhand.
Henrik har jobbat idag, så jag har mest myst hemma. Tagit en snöig promenad, rensat bland kläder och nu ska jag fixa mat & plugga =) Själv? :D

2015-12-27 @ 18:18:32
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Petra

ja hon är riktig bra blev fast i henne efter så mycket bättre.

ja kul med listor

aha okej då är jag med

2015-12-27 @ 20:28:06
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Petra

ja det är hon verkligen.

okej nä vad tråkigt hoppas du får se henne live nån gång.

2015-12-27 @ 20:38:24
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: NICOLE

SV: Mysigt med snö :) har ni kallt då?
Bra att du mer och mer börjar acceptera det! Man är ju verkligen fin som man är. Även fast man ibland blundar för de orden..
Låter skönt :) Såg att du också har en målarbok nu. Så skönt att bara sitta och rita ett tag tycker jag. Köpte min i början av november och har suttit himla mycket med den :) Igår köpte jag dessutom en till min mamma, och nu är jag hos mamma och hon ritar lite och jag svarar på kommentarer och äter Nonstop :D

2015-12-27 @ 20:51:33
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Caroline

Mums!

2015-12-29 @ 10:38:50
URL: http://nouw.com/awesomecaroline

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0