V.39

Välkommen graviditetsvecka 39!
Det känns helt galet att vi bara har 13 dagar kvar till BF!
Den här dagen till ära ska vi på ett extra besök hos barn-
morskan för att se över mitt höga blodtryck som inte vill gå
ner trots ökad medicindos. Antar att vi ska ta massa prover
som i tisdags för att se så det inte har utvecklats till havande-
skapsförgiftning. Skönt att personalen håller extra nogrann
koll men det är oroande/stressande också..

 
Barnets utveckling
Bebisen väger ungefär 3,3 kilo under denna vecka och är
cirka 50 cm lång. Det finns cirka 1 liter fostervatten just nu
i magen. Bebisens hjärta och lever laddar upp med näring
som bebisen använder främst vid syrebrist under förlossningen,
men näringen funkar även som reservdepå de första dygnen
innan bröstmjölken kommer igång.

Mamman
Sista tiden i graviditeten är det vanligt att du som mamma står
still i vikt eller till och med går ner i vikt. Många gravida är
väldigt trötta de sista dagarna, se därför till att vila så fort du
får chansen så du har energi när förlossningen sätter igång.
Det är väldigt trångt i magen vilket kan göra att bebisens rör-
elser känns annorlunda, men det viktiga är att du känner
rörelser dagligen - annars ska du kontakta förlossningen.
I den här veckan känner du kanske av förvärkar eller samman-
dragningar, det är kroppens sätt att förbereda sig inför förloss-
ningen och ett tecken på att det närmar sig.

Egna reflektioner
Det känns otroligt att vi snart är i mål med denna graviditet!
Jag känner mig såå klar med graviditeten nu och det höga
blodtrycket, så jag hoppas att lillen vill titta ut snart! I vecka
37 började jag känna av molande mensvärk och hade ett par
sammandragningar, sen dess har det kommit då och då. Nu
senaste dagarna har det varit lite oftare så jag håller tummarna
att förlossningen snart är på gång. Angående vikten verkar det
stämma att man stannar till såhär i slutet för jag har legat still
på samma vikt i 5 veckor, men nu har jag gått upp några hundra
gram.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0