V.38 (37+1)

Den här lördagen börjar vi med att välkomna graviditets-
vecka 38 (v.37+1)!
Nu är det verkligen inte länge kvar
till 24:e maj då vår lille är beräknad att födas. Så spännande!

 
Barnets utveckling
I denna vecka väger bebisen cirka 3-3,1 kg och är ungefär
48 cm lång. Graviditeten ses nu som fullgången då barnets
inre organ är färdigbildade. Om bebisen ligger med rumpan
nedåt (sätesbjudning) så brukar vändningsförsök erbjudas.

Mamman
Såhär i slutet av graviditeten är det vanligt att brösten läker
mjölk även fast bebisen inte ännu är född. Den första mjölken
som kommer ur brösten kallas råmjölk och är rik på näring och
antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång två-
tre dygn efter förlossningen när bebisen aktivt suger på brösten.
Många kvinnor kan känna oro inför förlossningen som närmar
sig, är trötta på grund av sömnbrist och värk i kroppen och vill
att graviditeten ska vara över. Därför är det viktigt att du som
blivande mamma under de här sista veckorna ser till att vila
och ta det lugnt så ofta du kan. Du kan känna en stickande
känsla i slidan om bebisens huvud stöter emot musklerna i
bäckenbotten.

Egna reflektioner
Vår guldklimp ligger under viktkurvan och vägde 2400 gram
förra veckan, men det är ingen fara för bebben mår bra.
Ända sedan vecka 33 (tror jag det var) har bebisen legat med
huvudet nedåt så något vändningsförsök behöver ej göras,
skönt! Att brösten läker är inget nytt för mig utan det har varit
så sedan vecka 27-28 typ. Känner mig som en mjölkande
kossa ibland (även fast det bara kommer någon droppe).
Ju närmare slutet av graviditeten vi har kommit, desto mer
ser jag framemot att få den avklarad. Dels på grund av att
man känner sig otymplig, har värk i kroppen och inte orkar
göra saker, men mest för att jag längtar så enormt efter vår
lille skatt.

Kommentarer
Postat av: NICOLE

Åh ja så spännande att det är så nära nu :) kul att se en bild från magen på insta, du har fått en mage iaf :D mysigt! skööönt att du slipper vändningsförsök!! SV: Ja jag har haft det toppen :) Hoppas du också haft det, med undantag för begravningen tex. Ja nu är de så fint så här :) Ja hoppas inte du behöver gå över haha :) Hihi jaa det gör jag ju :D tack snälla <3 det blir lite firande både idag, imorgon och nästa helg :) Gammeltanten ;D

2018-05-05 @ 14:00:20
URL: http://nouw.com/nwistrand

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0