V.22 (21+1)

 
Nu är vi inne i graviditetsvecka 22 (21+1 idag) och det känns
som att tiden går fort fast ändå inte.. Tanken att vi redan gått
över halva graviditeten gör att det känns som att tiden går fort,
men när jag tänker att lillen tittar ut i maj så känns det att tiden
går sakta.


Bebisens utveckling
Från denna vecka räknas bebisen som ett barn juridiskt om
h*n skulle födas. I slutet av veckan väger bebisen kring 430
gram och är cirka 27 cm. Bebisen har 1% kroppsfett just nu
men börjar lägga på sig mer fett för att kunna hålla värmen
utanför magen. Nu har bebisen en dygnsrytm, h*n sover
och är vaken vid särskilda tillfällen. När du rör på dig
vaggas bebisen till sömn, när du vilar så vaknar h*n.
I vecka 22 växer bebisens hjärna väldigt snabbt, och lung-
blåsorna utvecklas.


Mamman
Kroppen genomgår en stor förändring nu och det är vanligt
att mamman kan känna av vadkramper, svullna ben,
ryggvärk och sura uppstötningar dagligen. Du kan känna
bebisens rörelser, men alla gravida gör inte det ännu.
I denna vecka kan mamman fortfarande röra sig hyffsat
obehindrat ännu, men bör ändra om i sin träning för att
inte skada bäckenet eller ryggen.
 

Egna reflektioner
Än känner jag inte av lillens rörelser i magen, men jag
hoppas att det kommer snart. Däremot har jag märkt att
benen svullnar upp ibland, främst på kvällarna. Träningen
har jag redan för ett par veckor sedan fått anpassa efter
graviditeten och skippa benövningar och de flesta mag-
övningar. Nu under graviditeten ska man inte eftersträva
att ta PB i övningar utan det viktiga är att hålla igång
kroppen.


Kommentarer
Postat av: Louise

Så spännande! 😃

2018-01-13 @ 12:28:02
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Erika

Men vaaa? Vad har jag missat? Guud vad roligt!! Stort grattis till er :D

2018-01-15 @ 00:48:19
URL: http://icanpikan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0