Inte lätt att vara sjukskriven

 
Som rubriken lyder så är det inte lätt att vara sjukskriven
i
dagens samhälle. Inte på något vis. Man mår dåligt både
psykiskt och fysiskt, i mitt fall väldigt psykiskt men det på-
verkar mig även fysiskt och socialt på flera sätt.


Jag har varit sjukskriven snart 1½ år på grund av utmattnings-
syndrom och andra psykiska sjukdomar. Mina sjukdomar
innebär bland annat att jag inte klarar av stress alls, inte kan
göra flera saker samtidigt eller på samma dag, att jag blir
väldigt fort psykiskt trött, inte klarar att vara bland mer folk,
inte klarar av mycket ljud och intryck, inte har någon koncen-
tration och fokus, stora minnesproblem, panikattacker,
väldigt växlande mående och stämmning mellan "hög" och
låg, ångest, hjärtklappning, huvudvärk, yrsel, sömn-
svårigheter, dålig initiativförmåga etcetera.


Det finns en sak som jag blir arg och upprörd över när
man
är sjukskriven. Man mår nog dåligt på grund av sina
besvär och att då måsta göra massa pappersarbete, ringa
samtal, ha kontakt med myndigheter, fylla i ansökningar,
gå på massa sjukhusbesök etcetera gör det ännu värre!
Det är ett stort berg att bestiga, skitsvårt när man är sjuk
och har sina besvär. På grund av att jag har noll koncen-
tration och fokus samt svårt med initiativförmåga är det
extremt svårt att göra allt pappersarbete, ha samtal etcetera.
Att fylla i ansökningar/blanketter kan ta flera timmar för mig
och jag måste oftast dela upp det över flera dagar för att
klara av att fylla i dem. Jag är glad över att ha R och mamma
som hjälper mig med blanketterna och påminner mig om
saker. Jag blir så arg på alla myndigheter som skickar
alla
blanketter och handlingar som man ska fylla i..
Fattar de inte att man har det nog svårt som det redan är?!
Att då sitta och fylla i en massa papper gör allt värre och
tar en jäkla massa energi. Jag tycker det vore bättre att ha
telefonsamtal med dem och att de under samtalet fyller i
blanketterna.



Kommentarer
Postat av: Hanna

Tack så mycket, ja man får fixa på den yta man har hehe :D

2017-09-19 @ 10:04:32
URL: http://nouw.com/fitnessinspiration
Postat av: JoJo

usch vad drygt att behöva fylla i massa papper och blanketter. det kan t om jag tycka som inte är sjukskriven. är tur att du har din mamma och r som hjälper dig <3

sv; aaw, men tack gumman! älskar din insta också! :D <3

hoppas att du hade en fin födelsedag gumms :) ne jag brukar inte heller fira min födelsedag längre. brukar mest bli lite fika med familjen och få nåt paket och så. men jag har bestämt mig för att ha fest när jag blir 30 i alla fall :D haha! fyller år på en lördag så det är ju perfa xD

ja, man tror ju att handen ska göra ont. men han kör ju inte lika hårt och måste vara försiktig så det inte blir kladdigt och så när det är en finstilt text. men han sa att skulle jag ha en typ old school ros mitt på handen så skulle det kännas mer för då skulle han vara tvungen att ta i som vanligt när han tatuerar vilket han gjorde på kronan jag har. sa till honom att det knappt kändes nån skillnad från resten av handen. så jag tror att jag skulle klara av att tatuera mig mitt på handen också med nåt motiv xD det är snyggt att ha på handleden. skulle kunna tänka mig det jag också. vet bara inte vad :P vad trist att tatueraren inte har hört av sig än. men kör hos han som r var hos. han var ju grym han också :D är han rätt snabb att få tid hos? :)

vad drygt att din frys är lite knasig :/ har du provat avfrosta den? det skulle jag behöva göra med min. måste bara äta ur den lite innan jag gör det. haha!

ja lite hostig och snuvig är jag än. ne jag var aldrig hemma för förkylningen men igår och idag är jag ju hemma om du vet eftersom jag hade migrän igår :( idag mår jag bra igen tack och lov så imorgon ska jag jobba igen :) vad drygt att du också hostar och är lite snuvig än. men det brukar ju vara det som sitter i längst tyvärr..

i fredags blev det fransfix efter jobbet och sen blev det bara lugnt hemma i soffan :)
vad ska du hitta på idag gumms? :) <3​​​​​​​​​​​

2017-09-19 @ 10:48:55
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: NICOLE

Jobbigt :( Livet är inte lätt alltså. SV: tack snälla! =) Ja det är ju ändå speciellt för katterna att ha en liten kompis. Vi har alltid haft två för vi har tyckt att det känns bäst, trots att vi är en stor familj. Vi är ju inte alltid hemma och då är det skönt att de har varandra :D
Jaså, jag tycker jättemycket om cardio men det vet du nog redan :) fy för att du måste ta från sparpengarna!! Usch alltså fick lite ont i hjärtat :( det måste ju också ge stress att du "måste bli frisk och börja jobba" och så ger det motsatt effekt.
Jo precis vi gillar ju att hitta på sånt :) Vi har ju nära till Göteborg så jag har tänkt att vi ska ta tåg dit, gå runt och kika, äta gott och antingen sova kvar eller åka hem :) ska tänka lite mer =)

2017-09-19 @ 17:35:03
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Elin

Förstår att det är tungt med allt pappersarbete, ögonen går i kors till slut.
Om det finns möjlighet att ansöka om boendestöd / personligt ombud i din kommun så är det ett bra tips. De kan hjälpa till med myndighetskontakter mm

2017-09-19 @ 17:38:58
Postat av: Amanda

Massor av styrke kramar, hoppas att du snart börjar må bättre<3

2017-09-19 @ 18:57:01
URL: http://mandasdiary.devote.se
Postat av: Gabriella

Usch så jobbigt <3

2017-09-19 @ 20:08:50
URL: http://gabriellasigfridsson.se
Postat av: Carolina Thoor

Nej, det är det inte... Aldrig lätt :(

Sv; haha, alltså jag hängde inte med i din senaste kommentar. Du snackar om att det är gott med chokladboll (vilken chokladboll?) och snackade om propud och mest förvirrad blev jag då du började prata om mina tatueringar ;) då förstod jag att du nog skulle skickat till Jojo eller någon annan haha :D

I nästa kommentar så så skickar jag den kommentaren om du vill skicka den till någon annan :)

2017-09-19 @ 20:56:38
URL: http://knaset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0