Uppmärksamma psykisk ohälsa

 
Blogg.se önskade i mitten av april tips om bloggar som skriver
om psykisk ohälsa. Det gjorde mig glad. Det är så många som
lider av psykisk ohälsa men som inte vågar prata om det på
grund av att "psykisk ohälsa" ses som något dåligt och är tabu,
något som man inte ska prata om. Det finns så mycket fördomar
och negativa tankar om personer med psykisk ohälsa, vanligaste
är väl "har man en psykisk sjukdom så är man psykiskt störd"..
Nej man behöver inte vara störd eller annorlunda för att man
har
en psykisk sjukdom. Sen är det många som inte ser psykisk
ohälsa som något allvarligt, för det syns ju inte utanpå en
människa om h*n har psykiska problem. Har du en fysisk sjukdom,
tex. brutit armen eller genomgått en operation och fått bandage
så syns det ju tydligt att du är sjuk. Det gör det inte med psykiska
sjukdomar.


Jag lider själv av psykisk ohälsa som ni läsare redan vet.
Som jag har skrivit förut så skämdes jag mycket i början över det,
att jag hade psykiska sjukdomar och inte mådde bra. Det tog tid
innan jag gick ut med det offentligt. Det tog tid att acceptera
sjukdomarna och lära mig att hantera dem. Än idag kan jag
skämmas över min depression, den har varit svår att acceptera.
I början av april fick jag en ny diagnos, en till psykisk sjukdom
att lära mig acceptera och leva med. Det är något som jag
fortfarande försöker lära mig att acceptera, vilket inte är lätt..
Därför har jag inte gått ut med vad för diagnos det är. Om jag
någonsin kommer göra det återstår att se, det får tiden utvisa,
men som det är nu väljer jag att hålla det för mig själv och mina
närmsta. När det gäller utmattningssyndromet och depressionen
är jag öppen och det har jag fått mycket positiv feedback för.
Många människor har hört av sig på sociala medier och sagt att
jag är stark, modig och en förebild för folk som lider av psykisk
ohälsa eftersom jag vågar skriva om det. Ni ska veta att det
värmer enormt att få höra och det stärker mig ännu mer!


Psykisk ohälsa ska inte vara något tabubelagt. Det är precis lika
vanligt som en fysisk sjukdom, skillnaden är bara att en fysisk
sjukdom syns vilket inte en psykisk gör. Det ska inte spela någon
roll om du lider av psykisk ohälsa eller ej, du är precis lika värde-
full och
bra som alla andra människor i denna värld!

 

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Såå bra inlägg och att du delar med dig!!

2017-05-04 @ 21:09:29
URL: http://gabriellasigfridsson.devote.se
Postat av: Amanda

Så viktigt ämne att våga prata om!!

2017-05-04 @ 21:18:52
URL: http://amandalarsson.nu
Postat av: J

Det är så fel att människor skämma över sin psykiska ohälsa, så ska det ju absolut inte vara!! Samhället går snett ibland :/

2017-05-05 @ 03:09:41
URL: http://Lessonoflife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0