Mitt arbete i tjejjouren

Som många av er vet är jag engagerad i Tjejjouren och är en
av dem som driver verksamheten. När jag i höstas gick ut med
det på sociala medier fick jag positiv respons och många var
nyfikna på Tjejjouren, varför jag valt att arbeta med det etcetra.
Därför tänkte jag ägna detta inlägg till att berätta om det.
 

Varför valde jag att arbeta i Tjejjouren?
Ända sedan tonåren har jag vetat att jag vill jobba med att hjälpa
människor (främst barn och ungdomar) som har det svårt i livet.
Utbildade mig därför till socionom och har sedan 2012 arbetat på
Socialtjänsten med biståndshandläggning, det vill säga bedöma
och besluta om hjälpinsatser till äldre personer. Jag har hjälpt
personer som haft svåra fysiska och psykiska sjukdomar, miss-
bruksproblem, varit utsatta för våld och haft ekonomiska problem.
Genom mitt arbete har jag även kommit i kontakt med yngre
personer som behövt hjälp på flera sätt, och jag har känt att det
är ett område som jag brinner lite extra för. Att kunna hjälpa barn
och ungdomar till ett bättre liv både psykiskt, fysiskt och socialt
känns så himla bra. Barnen och ungdomarna är vår framtid och
jag vill att det ska bli bra. Att vara jourare och få ett barn/ungdom
att må bra/bättre är underbart!


Vad gör vi i Tjejjouren?
Tjejjouren riktar sig till unga tjejer upp till 18 år och arbetar före-
byggande, vi försöker "fånga upp" tonåringar som mår dåligt,
har problem hemma eller i skolan, är utstötta osv. Men vi finns
även till för att svara på alla frågor som kan röra sig i tonåringars
huvud, tillexempel frågor kring relationer, sex, mens, alkohol osv.
Vem som helst kan kontakta oss, man behöver inte ha något
problem utan kanske bara har någon fundering eller vill ventilera
någon tanke.


Just nu är står vi lite still i arbetet på grund av mitt psykiska
mående och de andras fulla privatliv, men hoppas vi kommer
igång ordentligt snart! Vi är mest aktiva på sociala medier och
nås främst på Facebook eller via mejl ([email protected]),
men snart finns vi även på Tjejjourens hemsida där vi kommer
chatta någon kväll varje vecka. Men först ska det skrivas på
kontrakt och andra papper innan det börjar. Vi är även till skolor,
föreningar etcetera och informerar om Tjej- och kvinnojouren.
Tanken är att vi även ska ordna tjejkvällar här i Kalix där tjejer är
välkomna att umgås och ha kul. I sommar ska vi eventuellt jobba
på sommarveckan (festival) och finnas som stöd för tjejer både
dag och natt då det är mycket festande och fylla den veckan.
Som ni ser har vi en del på gång men allt tar tid och det är inte
"bara att göra" utan det ska planeras, godkännas av styrelse,
samtalas med samarbetspartners, skrivas papper osv. Sen är
vi regelbundet på utbildningar och föreläsningar för att hålla oss
uppdaterade och utvecklas som jourare.
Har ni fler frågor är det bara att hojta till!

Kommentarer
Postat av: jessy

U go girl!

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

ni är så coola och hårdhudade! Jag vill engagera mig, men klarar inte att höra andras börda, jag tar med det hem så mycket. Vilket är en av svårigheterna i att vara lärare för mig :/

Jag kämpar med mitt mående också, men ljud och rörelse är jättesvårt. Ljud mest. Och så mindre utrymmen, som butiker och föreläsningssalar - stora områden går oftast bättre, som att strosa gatan ner längst älven - det är många människomöten, men liksom... "utspridda".

Märkligt hur knäpp man kan bli av stress. Jag stressade när jag pluggade, men blev aldrig liksom STRESSAD. Samma mina första år på jobbet - ALDRIG stressad. Men nu bara BAM, rätt i fejset.

2017-05-19 @ 18:25:17
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
Postat av: JoJo

alltså du är så himla grym som gör detta gumman. blir stolt över dig!! :D <3

sv; tack fina gumman! du är också jättefin!! <3 hehe jag kunde nästan lista ut att du också gillar att lyssna på hög musik samtidigt som du kör fort ;)

haha ja man har ju som sagt hatkärlek till träningsvärk. jag har haft det i ryggen och axlarna nu istället dom två senaste dagarna. känns som att man går med konstant träningsvärk nu för tiden xD

åh kul att det finns pinchos i ume nu. du måste verkligen testa det då när du åker dit. jag älskar deras koncept och allt! :D​​​​

2017-05-19 @ 19:34:51
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: Gabriella

Jätteintressant att läsa!!

2017-05-19 @ 20:19:48
URL: http://gabriellasigfridsson.devote.se
Postat av: elin

Sv: Men åh tack finis! Men åh så tråkigt att ni har så tråkigt väder där du bor :(

2017-05-19 @ 21:16:41
URL: http://devote.se/johnssons
Postat av: elin

Sv: Men åh tack finis! Men åh så tråkigt att ni har så tråkigt väder där du bor :(

2017-05-19 @ 21:16:54
URL: http://devote.se/johnssons
Postat av: Amanda Jona [FOTOGRAF]

Detta är ju en så fantastiskt bra grej, HEJA DIG som engagerar dig!

2017-05-20 @ 07:23:40
URL: http://amandajona.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0