Utbildningshelg

Wow, vilken helg det har varit! Tidigt igårmorse åkte jag och
två andra tjejer från Kalix till Sunderbyn för att gå grundutbildning
i tjej- & kvinnojoursarbete. Det var tjejer/kvinnor från hela
Norrbotten där och vi har haft det så himla roligt!   Vi har lärt
oss mer om olika typer av våld, härskartekniker, hur man ska
arbeta med tjejer/kvinnor som är utsatta för våld, sett filmer om
våld, diskuterat - ja vi har hunnit med en hel del under dessa
två dagar. Igår efter utbildningen och middagen var vi så trötta
så vi låg på hotellrummet och såg film och åt godis. Det har
varit två väldigt intensiva dagar med mycket information och
samtal om våld, misshandel, våldtäkt, manipulation osv.
Tunga ämnen men det är ju det som tjejjouren arbetar med.
Jag har haft rätt jobbigt med koncentrationen och blev väldigt
trött av att vara bland så många deltagare, men ledarna och
kurskamrater var förstående så det kändes bra.
 
 
Jag är så glad över att jag ska arbeta med detta och driva
verksamheten här i Kalix. Det känns stort, ansvarsfullt, viktigt
och superbra! Våld och mäns förtryck mot kvinnor förekommer
dagligen och det har tyvärr blivit så vanligt att många inte
reagerar på det. Att arbeta med att hjälpa tjejer/kvinnor till ett
bättre liv utan våld, stötta dem och stärka deras självkänsla
känns fantastiskt!
 
 
Vi kom hem till Kalix idag vid 14-tiden och jag är sååå slut nu!
Ögonen svider av trötthet och trots många muggar kaffe,
frisk luft och en dusch så har jag inte blivit piggare. Nu ska
jag ta en powernap och resten av kvällen blir det att slö-
titta på tv. Orkar inte besvara kommentarer ikväll utan tar
det senare till veckan..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0