Utbrändheten


Som de flesta vet så blev jag utbränd i somras (2015) på grund av
arbetssituationen i Borås. Jag var heltidssjukskriven över 2 månader
och sen när jag väl klarade av att ta mig till jobbet så arbetade jag
halvtid (50%) i över 3 månader. Det gick inte att arbeta i högre om-
fattning än så eftersom jag var väldigt stresskänlig och hade dålig
koncentration. När jag försökte arbeta mer blev det bakslag, jag
hamnade i en ”dipp” i tillfrisknandet och det tog hårt på mig..


När jag skulle flytta hit till Norrbotten i början av januari-16 var jag
ledig 10 dagar innan jag började arbeta på mitt nya jobb. Här blev
det en heltidstjänst på 100% och jag var livrädd över hur det skulle
gå med tanke på att jag varit utbränd och är extra känslig för stress.
Men vet ni vad? Jag har arbetat heltid nu över en månad (nästan två)
och det fungerar faktiskt bra. Nu ska jag inte ropa hej ännu för jag
vet att det kan komma bakslag, men jag håller tummarna att det
fortsätter såhär bra. Som läget är nu klarar jag av arbetet men jag
är noga med att inte ta på mig för mycket på en gång. Det gäller att
prioritera, se vad som är viktigt och behöver göras nu och vad som
kan vänta ett tag. Självklart har det funnits tillfällen när jag känt mig
mer stressad (som förra och förrförra veckan) men då försöker jag
tänka på ovanstående – vad  är viktigast och behöver prioriteras
och vad kan vänta. Sen tror jag att arbetsmiljön och kollegorna har
stor betydelse för att jag klarar av att arbeta heltid och må bra.
Jag älskar kollegorna och trivs så bra med dem! Det är verkligen
skönt att jag kände dem sedan tidigare då jag jobbade här för 3-4
år sen. De stöttar, hjälper och vi bryr oss om varandra. En annan
stor omgivningsfaktor som påverkar mitt mående är släkten och P.
Nu har jag alla mina nära inom 5 mil, de är bara ett stenkast bort
i jämförelse med när jag bodde i Borås och det var 150 mil emellan
oss och man bara sågs 1-2 gånger/år.


Även om det i dagsläget rullar på och funkar på jobbet så är jag
och kroppen fortfarande under återhämtning. Hur lång tid det
kommer ta kan ingen svara på. Jag är fortfarande stresskänslig
och har problem att vistas bland mycket folk, tex i affärer. Då blir
jag väldigt trött, yr, stressad och vill bara därifrån. Min koncentration
är fortfarande långt ifrån hur den var innan utbrändheten men den
är ändå bättre än i Borås, så där har jag gjort framsteg. Jag har
fortfarande svårt att göra allt för mycket på en gång, jag måste ta
en sak i taget och göra prioriteringar. Men trots att jag fortfarande
inte är helt återhämtad så är jag en bra bit på vägen!

Kommentarer
Postat av: Petra

sv det var riktigt mumsigt

perfekt helg frukost

nä det var otroligt gott med glass det satt inte fe. vad gott


ja det ska bli roligt ska se på the danish girl

ja det är det verkligen annars blir det inget mysig bio haha

ja det är bra okej vad jobbigt

åh vad gott själv har jag också ätit fisk lutfisk, potatis,sås och ärtor det var sådär smakade inte så mycket första gången jag åt lutfisk

2016-02-21 @ 20:05:47
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Erika

Vad skönt att det gått så bra hittills :)

2016-02-21 @ 20:07:21
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Days by Johanna

Var rädd om dig. Inte kul och bli utbränd. Att bo nära familjen kan göra otroligt mycket.

2016-02-21 @ 20:28:22
URL: http://nouw.com/daysbyjohanna
Postat av: JoJo

vad skönt att höra att det går bra att jobba 100% nu och jag hoppas att det kommer fortsätta så också <3

sv; hihi ja, jag är superglad och taggad för att få göra detta! :D <3 nej det är verkligen inte lätt att få ihop att i vardagen som man vill och behöver göra :/ känner att bloggen är det som blir lidande. men men, en blogg är faktiskt inte allt även om den betyder mycket för mig. :P

ja den kommer jag köpa hem fler gånger :) jag åt chokladen nyss med färska hallon i. mums! :D jag har inte smakat cola-kvargen än. får se vad jag kommer tycka om den sen. den med päron hittade jag inte. men har provat arlas präon-kvarg och den är god :) är kul att det kommer så många nya smaker tycker jag :)

nej jag har inte sett nåt av mellon. brukar bara kolla på själva finalen faktiskt. haha :P
kollade du på det igår? :)

2016-02-21 @ 20:30:33
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: Lis Mari

Jag känner igen mig i det du beskriver, även om jag aldrig har blivit sjuk. Jag har och har haft många symptom för stress för jag vet inte riktigt hur jag sorterar inuti mitt huvud... trots att tanken är god.

Köksbaren är typ den enda fina restaurangen nu, den ligger i bågenhusen och kockarna är till stor del samma som var på Victor/Victoria.

Jag håller med, jag känner mig matt och less och ledsen över att det inte finns en fast forward-knapp till våren, eller åtminstone vårvintern. Fy!

2016-02-22 @ 06:49:04
URL: http://lismari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0