Svar på tal

Hade fått en kommentar igårkväll med några frågor som jag tänkte
svara på. Det får bli såhär via ett inlägg eftersom avsändaren inte
hade angett någon bloggadress.
 
"Hej! Bra blogg vill ja skriva :) Hittade den väldigt nyligen och har
hunnit läsa en del. Många inlägg om ditt blodtryck. Du skrev om de första
gången för över ett år sen, och att du då hade jättehögt. Men att dem inte
gjorde någonting åt det just då för dem hade för långa väntetider? Fick du
ingen medicinering eller någonting då? Hur kommer det sig att du har så högt?
Blir jättetacksam för svar. Kram..."
 
Svar: Ja det är en del inlägg om mitt blodtryck eftersom läkarna
håller på att utreda mitt höga blodtryck. Första gången mitt höga
blodtryck uppdagades var för ganska precis ett år sedan, i maj 2012.
Då hade jag ungefär 225/135 vilket är sjukt högt (ett normalt blodtryck
ska ligga under 140/90 eller något sånt). Jag fick en akut läkartid och
tog en massa blodprover, läkaren sa att jag skulle få en 24-timmars
blodtrycksmätare men att det var lång väntetid på dem.

Först i mars 2013 (10 månader efter läkarbesöket!) fick jag den där blodtrycks-
mätaren. Det var då utredningen om mitt blodtryck började. 24-timmars mätaren
visade att mitt blodtryck låg kring 190/135 hela dygnet, även nattetid. Dagen efter
var jag tillbaka hos läkaren, blev undersökt i 1,5 timme och fick lämna massa prover
igen. Då fick jag medicin mot blodtrycket men eftersom jag är så pass ung så ville
läkaren utreda varför jag har högt blodtryck och inte bara ge medicin. Så jag fick
en remiss till Umeå sjukhus för vidareutredning.
 
På Umeå sjukhus fick jag ta 14 blodprover, göra ultraljudsundersökning
av njurarna, göra andra undersökningar, ta mer blodprover etcetera.
De utreder mig fortfarande ifall jag har "sekundär hypertoni" vilket betyder
att det kanske finns en bakomliggande orsak till mitt blodtryck... Så de vet inte
varför jag har högt blodtryck utan de utreder mig fortfarande..
 

Kommentarer
Postat av: Antonia

Hej!

Ja har tyvärr ingen blogg så därför har ja inte gett ut nån adress.. Men har en mejl du kan skriva till...
Ok tak så jättemycket för svar, en sak ja fann väldigt märkligt, va att du fick gå så pass lång tid med det blodtrycket utan medicin? Om dem såg de första gången i maj 2012, och det var för långa väntetider? Du fick alltså gå i ungefär 10 månader utan medicin, men är inte de farligt? har också hört att man inte får arbeta när man har ett sånt blodtryck osv... Om du skriver till mig via melj kan ja berätta mer om varför ja undrar osv...

Hoppas att du mår bra

Kram...

2013-06-29 @ 16:05:40

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0