Frågor om socionomprogrammet del 2

Del 2 av Nicoles frågor gällande socionomprogrammet
kommer här:
 

* Kommer man klara sig? Får man hjälp om något är svårt eller
är lärarna strikta och hårda?
Jag tror att man klarar sig bara man vill! På gymnasiet hade jag höga
krav på mig själv och ville ha MVG i de flesta ämnen för att känna mig
nöjd och bra. Men sen jag började på universitetet har jag sänkt ribban,
nu ser jag det som att huvudsaken jag blir godkänd och får ett G så är
jag nöjd. På socionomprogrammet har man betygen U, G och VG. Om
man inte klarar en tenta tex, då får man göra omtenta, och om man inte
blir godkänd på en uppgift får man komplettera eller göra om. Så det är
ungefär som på gymnasiet. Om något är svårt får man självklart fråga
lärarna, men sen hur mycket hjälp/förklaring man får beror väl på vilken
lärare man frågar, vissa är mer hjälpsamma och andra inte. Skillnad mellan
gymnasiet och universitet är att på universitetet har man en ny mentor och
nya lärare på varje kurs. Det tycker jag är lite jobbigt, man får ingen bra relation
med lärarna precis eftersom de byts ut efter några veckor..

 

* Ingen matte va?
Nej någon matte är det inte riktigt. På termin 3 när man läser statistik-kursen
får man hålla på en del med median, typvärde, medelvärde och sånt där. Men
det är inget jätteavancerat, så man klarar det om man läst matte A på
gymnasiet (och det läser ju alla). För att komma in på socionom behöver man
dock ha Matte B också så ni vet om det!

 

* Är det mycket praktik?
Vi har praktik hela termin 5 på socionomprogrammet, alltså 20 veckor. Det var
så himla skoj och lärorikt! Jag skulle gärna ha mer praktik eftersom det är då
man lär sig mest och bäst, då man får se hur det är att arbeta.

 

* Är det ett bra program med tanke på framtida yrken? Är det fullt
eller behövs det fler socionomer?
Jag tror det kan vara svårt att få jobb i en större kommun, medan det kanske
är lättare i en mindre. Nu är det ju många 40-talister som går i pension så det
kan ju hända att det blir mer jobb. Men jag tror inte det är något problem att
få jobb efter utbildningen eftersom man kan arbeta med så himla mycket.
Jag brukar säga åt folk att man kan jobba med allt som rör människor när
man är utbildad socionom.


Kommentarer
Postat av: marina

Gjorde du något roligt i helgen? :)

2013-02-19 @ 14:37:36
URL: http://marinapalme.blogg.se
Postat av: Natalie

Ja verkligen :)

2013-02-19 @ 16:12:41
URL: http://nataliealh.blogg.se
Postat av: Natalie

Jag har varit i skolan, vad har du själv gjort? :)

2013-02-19 @ 16:36:30
URL: http://nataliealh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0