Valpsugen

Som ni vet är jag otroligt sugen på att skaffa en liten hundvalp..
Tänkte visa för er vad jag vill ha för ras, det finns ju så många
söta raser - så man får ju ångest över att bara välja en.
Just därför ska jag visa de hundraser jag skulle vilja ha mest
av allt. Tyvärr blir det inget hundköp förrän om några år. ;p

image844
                      Långhårig Chihuahua
Har alltid varit förtjust i Chihuahuor sedan jag var liten.
Den svart/bruna är en favorit i mina ögon, det är min
favoritfärg på Chihuahuor. ;)

Rasfakta: Chihuahuan är pigg, alert, livlig och mycket modig hund.
Den är mycket ägarmedveten, tyr sig till sin ägare och sin flock och
tvekar inte att försvara flocken och reviret mot fara och inkräktare.
Skäller ofta på både människor och hundar men kryper sedan gärna
upp i främmande människors knän när den väl insett att faran är över.
Man skulle kunna påstå att chihuahuan är en stor hund i en liten hunds kropp.


image845
                                     Pekingese
Jag träffade engång en Pekingese och sen dess har jag varit fast.
De är ju helt underbart söta, såndär gulligull hund.
Kan du inte köpa en åt mig, älskling? ;)

Rasfakta: Pekinesen är en liten, välbalanserad, satt hund,
som utstrålar värdighet och personlighet. Utseendet är lejonlikt
och uttrycket vaket och intelligent. Till temperamentet är den orädd,
trogen, reserverad men inte blyg eller aggressiv.


image847
                        Papillon
Mormors granne hade en papillon för flera år sedan,
och det var då intresset för dessa hundar fastnade.
De liknar Chihuahua fast lite större, och deras öron -
vem kan motstå dem? ;)

Rasfakta: Papillonen är en tillgiven, livlig liten hund.
Den är mycket spänstig och uthållig, och kan med
fördel tränas i agility och lydnad. Den behöver en hel
del motion och trivs i alla klimat. Dess graciösa och
eleganta yttre och mycket vänliga inre gör den till en
bra familjehund. Den är ytterst lojal mot sin ägare och
är dessutom, trots sitt ringa format, en ypperlig vakthund.

(Bilder är lånade från Google, och rasfaktan är från
Wikipedia)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0