V. 21

 
Bebisens utveckling
Den här veckan är bebisen ungefär 20-25 centimeter långt och
väger kring 350 gram. Bebisens första avföring börjar bildas i
tarmen. Bebisen sover mycket i magen, cirka 16 timmar per
dygn, men mamman kan ändå känna sparkar. Sinnesorganen
fortsätter utvecklas i snabb takt under denna vecka. Bebisen
sväljer lite av fostervattnet dagligen för att få i sig näring och
träna på att svälja.

Mamman
I vecka 21 brukar omgivningen kunna se att du är gravid,
men det är individuellt, för vissa tar det längre tid innan
det syns. Din kropp kan börja få hudbristningar på rumpa,
lår och mage. Det kan hända att du drabbas av foglossning
eller märker av graviditeten på annat fysiskt sätt, tillexempel
får lätt ont i ryggen.

Egna reflektioner
Det är så spännande och fascinerande att vara gravid och
se/läsa om bebbens utveckling och min kropp. Under förra
veckan började folk i omgivningen märka att magen växt,
även fast magen inte är så stor ännu. Den känns rätt liten
med tanke på att vi är i vecka 21 och hur vissa gravida ser
ut i samma vecka. Än så länge har jag inte känt några
sparkar, men lillen trycker på någon nerv ibland på sidan av
magen/revbenen. Däremot märker jag av ryggont och får det
väldigt lätt, det räcker med att jag står en stund i köket och
fixar något, tvättar eller promenerar en stund.
 

Kommentarer
Postat av: JoJo

det är så kul att få följa utvecklingen under graviditeten tycker jag :D

sv; ja den som är mest rosa gillar jag lite mer än dom andra jag med ;P

åh stackars diesel som inte tycker om fyrverkerier :( är många djur som inte gör det. mammas ena hund är rädd för det. men nu på nyår så var han ovanligt lugn faktiskt och brydde sig knappt. första året så gömde han sig under soffan och vägrade komma fram :( nu för tiden är jag oftast med familjen på nyår. har växt ifrån att jag ska festa då. haha :P

ja som sagt så skulle det vara så kul att få komma och hälsa på er sen när bebben har kommit :D haha ja men oj, då måste ju magen har växt på sig om din mamma sa så efter att inte ha sett dig på nån dag bara xD

just nu känns det som att förkylningen har blivit bättre. halsen har varit bra i nån dag nu så är mest snuvan som hänger kvar. men så brukar det ju vara, är ju det som försvinner sist. jo jag var nöjd med min julledighet. det var skönt att få vara hemma mest och ta det lugnt och bara ha myskläder på sig och knappt fixa sig vissa dagar :) <3​

2018-01-05 @ 18:11:58
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: NICOLE

Å, tiden går! Spännande :) Jag t r o r att jag skulle kunna vara en sån som tycker det är lite obehagligt att vara gravid haha, men hoppas att jag kommer tycka de är spännande och mysigt och njuta av det ;) Kul att det börjar synas! SV: aw tack :D ja men visst är de mysigt och skönt :) jag gör sånt oftare men nu när vi varit iväg en del blev det verkligen en tydlig ta-hand-om-mig-dag :) lillen säger du,.... ;) jo jag har det superbra här :)

2018-01-05 @ 19:08:05
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0