Kosttillskott

Många personer, på både gymmet och via sociala medier, undrar
vad jag tar för kosttillskott när jag tränar. Eftersom frågan har
kommit upp ett antal gånger tänkte jag göra ett inlägg om det.


När jag började gymma för snart 3 år (april -14) så använde jag
inga kosttillskott alls och hade aldrig ens provat det. De första
månaderna som jag tränade körde jag nästan bara cardio och
då tyckte jag inte att kosttillskott behövdes. Under sensommaren/
hösten började jag lyfta mer vikter och styrketräna, det var i
samband med det som jag började ta kosttillskott.
 
 
Jag använder flera kosttillskott:
Proteinpulver (både vassle och casein). Vassleprotein tas upp
snabbt i kroppen och är bra att få i sig direkt efter ett träningspass
när musklerna har brytits ner av träningen. Jag har provat olika
vassleproteinpulver men gillar bäst Whey-80 från Star Nutrition.
Det är prisvärt och finns i många olika smaker. Jag gillar bäst
smaken Double rich chocolate (måste alltid finnas hemma!) men
har även smakat caramel latte, banana toffee (har den hemma nu),
vanilj och jordgubb. I januari köpte jag ett nytt vassleprotein från
Prime nutrition i smaken Dumlekola, magiskt god!

Använder även caseinproteinpulver, men det tar jag på kvällarna
då caseinprotein tas upp långsamt/under lång tid av kroppen.
Detta protein "arbetar" i kroppen medan jag sover kan man säga.
Jag använder Gourmet-pro i smaken choklad från Star Nutrition,
det är himmelskt gott! Ett stort plus med casein är att man både
kan dricka det som shake eller göra proteinpudding av det. Mindre
mängd vatten = tjockare konsistens.

Aminosyror. Detta var första kosttillskottet som jag köpte.
Aminosyror är något som jag inte skulle klara mig utan, använder
det dagligen under mina gympass men dricker det även ibland
på vilodagar. Aminosyrorna ger mig bättre fokus, uthållighet och
pump under gympassen men det hjälper även till med åter-
hämtningen och att behålla muskelmassa. Jag har provat olika
aminosyror men tycker att Xtend BCAA från Scivation är bäst.

NOCCO & NOCCO PWO. Herregud, underbarare dryck finns
inte! Nocco är helt klart bästa funktionsdrycken på marknaden,
den innehåller bland annat aminosyror och koffein, och finns i
flera smaker. Nocco PWO är snäppet vassare än Nocco då den
har högre koffeinhalt och innehåller Pre work out (PWO)-ämnen
som ska ge dig mer uthållighet, pump i blodet osv. Första gången
jag kände av stickningarna i kroppen som PWO ger tyckte jag det
var lite obehagligt, men nu för tiden tycker jag det är en härlig
känsla, haha.
 
PWO. Att dricka Nocco PWO är inte hållbart i längden ur
ekonomisk synvinkel eftersom en burk kostar 25 kronor. Det är
bättre att köpa en burk PWO och blanda en skopa med vatten,
då kan man reglera dos/styrka och smak själv. Mer pulver =
mer effekt av PWO:n. Just nu använder jag M-46 med bärsmak
av Fairing. Väldigt nöjd och den ger verkligen effekt!

Proteinbars. Det finns en hel uppsjö av proteinbars, vissa är
nyttigare och lämpar sig som mellanmål eller efter träning medan
andra är mer som substitut till godis. Jag äter oftast proteinbars
istället för godis men det är också smidigt att ta med sig som färd-
kost eller att inta när man vet att man inte får mat på ett par timmar.
Jag tycker om att prova olika proteinbars och har testat mängder.

 

Kommentarer
Postat av: Carolina Thoor

Intressant att läsa, men då inget jag kommer att använda mig utav tyvärr :)

Sv; åh tack snälla du! Ja, men visst gör den. Riktigt nöjd som sagt. Lite osäker på färgen, men kändes inte så vårigt med en svart klänning så! ^^,

Jo, men absolut! Det är alltid kul att få se bilder :D

Jodå! Torsk tycker jag om, tycker om att man kan göra en massa rätter med just den fisken. Men samtidigt så tycker jag att andra rätter kan vara godare ibland ;)

Jo, men absolut! Det tror jag inte är några större problem. Men har en känsla utav att det kommer att gå bra. Och hoppas på att dem inte diffar allt för konstigt, utan accepterar mitt schema som jag har angett. Eftersom att schemat jag har gjort är realistiskt! :)

Jo, men det vet jag. Haha, jo det är ju inte jätte konstigt :)

2017-02-20 @ 16:43:06
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Flisan

sv: tack detsamma :D

kul med tips :)

2017-02-20 @ 19:45:29
URL: http://nouw.com/lifeandtv
Postat av: Gabriella

Roligt med tips!!

2017-02-20 @ 20:47:09
URL: http://gabriellasigfridsson.devote.se
Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Der ser ju toppen ut :D Jag använder inget sådant, för jag tränar inte som du. Men jag måste börja nu. Psykologen sa att jag måste träna (fick träffa honom igår) och så skrevs jag in på stressgrupp och fick lite andra läxor också. Han tycker även att jag ska sjukskriva mig och byta jobb. Puuuh. Mycket att smälta efter det mötet.

2017-02-21 @ 07:10:58
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0