Rang muskelgrupper

Som ni vet tränar jag på gym sex dagar i veckan och brukar oftast
träna två muskelgrupper per pass. Har tidigare delat med mig av
hur mitt träningsschema ser ut, så i detta inlägg tänkte jag rang-
ordna vilka muskelgrupper jag gillar bäst att träna och vad som
är tråkigast.

1. På delad första plats är biceps och rygg. Jag älskar att träna
de muskelgrupperna!  Det är de muskelgrupperna som jag
fokuserar mest på och försöker träna dem 3 gånger/vecka.
Biceps har varit en favorit ända sedan jag började gymma,
men det senaste året har jag även funnit en kärlek till ryggträning.
Tycker det är så snyggt med muskler på armarna och ryggen,
och så sjukt kul när man ser resultat av allt slit!

 

2. Ben/rumpa. När jag började gymma 2014 tränade jag aldrig
ben för jag tyckte det var tråkigt. Men under 2015 började jag
köra ett ben/rumppass i veckan och gradvis blev det roligare att
träna dessa muskelgrupper. Nu tycker jag det är jätteroligt att träna
ben och försöker ha två benpass per vecka, i alla fall ett ordentligt
pass och någon benövning en annan dag (tillexempel när jag kör
enbart cardio). Även fast jag bara kör 1-2 pass per vecka märker
jag resultat, benen är fastare och har mer muskler. Nu har jag
problem att få på mig tighta jeans ibland för att jag har mer
muskler på vaderna, haha!

 

3. Axlar. Denna muskelgrupp brukar jag köra på samma pass
som rygg, vilket blir 2-3 gånger/vecka. Axlarna är nog den
muskelgrupp där jag har sett snabbast resultat faktiskt. Tycker
inte att jag brukar köra så många övningar för axlar men det har
ändå gett bra resultat fort vilket är superkul!

 

4. Triceps. Tränar denna muskelgrupp samtidigt som biceps
men tycker inte alls den är lika kul att träna, haha. Brukar inte
köra så många tricepsövningar utan fokuserar mest på biceps,
men trots det så märker jag att tricepsmusklerna växer.


5. Mage. Snark så tråkigt det är att träna mage! Jag har aldrig
tyckt att det är en rolig muskelgrupp att träna men gör det ändå
för att stärka upp magmusklerna och bålen. Förut hade jag synliga
magrutor men då åt jag inte tillräckligt mycket och körde för mycket
cardio. Nu syns tyvärr inte alltid musklerna för jag har mer fett
på magen men ibland ser man lite rutor/konturer när jag spänner
magen. Skulle jag ”skala bort” lite på magen så ser man mag-
musklerna ännu mer, men att ha synliga magmuskler är inte
prio för mig.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0