Intervaller

 
Intervaller. Något som man antingen hatar eller älskar, tror inte
det finns något mittemellan när det kommer till det, haha.
Jag själv gillar intervaller även fast det är sjukt jobbigt, men det
är väl det som är tjusningen - att man tar i så mån håller på att
storkna och bli spyfärdig, haha. Jag kör i princip alltid intervaller
när jag kör cardio på löpbandet. Intervaller är väldigt bra då du
snabbt får upp pulsen, det ger bra fettförbränning och du behöver
inte köra intervaller länge innan du är helt slut. Jag tänkte dela
med mig av tre olika intervall-varianter som jag brukar köra på
löpbandet. Hastighet och motstånd skriver jag dock inte ut på
alla, utan ni får gå efter vad som passar er, men kom ihåg:
det ska vara tungt, snabbt och svettigt!


Variant 1 är den jag kör oftast och när jag går pw. Jag brukar
köra på de högsta lutningarna (på gymmets löpband är nivå
15 max). Hastigheten brukar jag variera mellan 6,8 - 7,3.
Jag brukar starta på nivå 12 och kör i fem minuter, sen ökar
jag lutningen medan hastigheten är densamma eller minskar.
Exempel:
* Lutning 12, hastighet 7.3: 5 minuter.
* Lutning 13.5, hastighet 7.1: 5 minuter.
* Lutning 15, hastighet 6,8: 5 minuter.
* Lutning 13.5, hastighet 7.1: 5 minuter.
* Lutning 12, hastighet 7.3: 5 minuter.
* Lutning 10, hastighet 6.9: 5 minuter.
Totalt: 30 minuter.


Variant 2 är något jag kör när jag löper. Oftast kör jag
samma lutning (3,0) genom hela intervallpasset och ändrar
endast hastigheten. Tiden för varje hastighet varierar jag,
ibland kör jag samma hastighet 5 minuter, ibland blir det bara
2 minuter, det beror på vad jag känner för.
Exempel:
* Hastighet 9.7: 5 minuter.
* Hastighet 10.0: 5 minuter.
* Hastighet 11.0: 5 minuter
* Hastighet 10.3: 5 minuter.
Totalt: 20 minuter.


Variant 3 är också en intervall för löpning. Den har jag inte
kört så många gånger då jag började med den i juni. Men jag
lovar att det blir rena svettfesten, haha! Skriver inte ut hastigheter
här då ni får hitta det som passar er. Denna intervall-variant går
ut på att springa i princip allt vad du orkar i 1 minut och på lägre
lutning, sen går du 1 minut i "vanligt" tempo, sen springer du
2 minuter i lite lägre hastighet och med högre ökning, sen blir
minuterna fler medan hastighet minskar och lutning ökar.
Exempel:
* 1 minut: spring allt vad du orkar, låg lutning (tex 2.0).
* 1 minut: promenera i normalt tempo, lutning 3.5.
* 2 minuter: spring fort men inte det snabbaste, höj lutningen
1 nivå (tex till 3.0).
* 1 minut: promenera i normalt tempo, lutning 3.5.
* 3 minuter: spring i lite lägre tempo, höj lutningen 1 nivå
(tex till 4.0).
* 1 minut: promenera i normalt tempo, lutning 3.5.
* 4 minuter: spring i lägre tempo än sist, höj lutningen 1 nivå
(tex till 5.0).
* 1 minut: promenera i normalt tempo, lutning 3.5.
* 5 minuter: spring i  lite lägre tempo, höj lutningen 1 nivå
(tex till 6.0).
* 1 minut: promenera i normalt tempo, lutning 3.5.
Totalt: 20 minuter.

 

Kommentarer
Postat av: Carolina Thoor

Jag är osäker på om jag tycker om intervaller eller ej. Jag tror att det är något jag skulle kunna tycka om faktiskt. Iallafall ute i fria luften. Inte på en sådan här maskin :)

Sv; vanilj? Finns det en shower gel i vanilj doft på TBS? Det har jag aldrig någonsin sätt :O
Ja, dem produkterna är hur underbara som helst!

Jag kan tänka mig att det är väldigt avkopplande att måla. Det tycker jag också! :)

Hoppas att du har haft en jätte bra helg! :)

2016-07-24 @ 11:34:05
URL: http://knaset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0