Årssammanfattning 2016 - del 1

Med bara 2½ dagar kvar av året är det dags att sammanfatta
vad som hänt i mitt liv under årets gång. 2016 har verkligen
varit ett tufft år med psykisk ohälsa i princip hela året. Det har
varit mycket motgångar och jobbiga tider, men något positivt i
allt är att jag bor nära mamma och släkten nu (5 mil ifrån
jämfört med förra året då det var 150 mil).
Här är del 1 av min årssammanfattning, januari - juni.
 
 
Januari
Den 5/1 flyttade jag tillbaka till Norrbotten efter att ha bott två år
i Borås. Tidigt den morgonen hämtade en stor flyttlastbil mitt
bohag medan jag, mamma och Diesel flög upp. Dagen efter
flyttade jag och Diesel in i min lägenhet i centrala Kalix. Vilken
glädje! Det var mycket fix och inredning som gällde i januari.
Blev tillsammans med P. 11/1 började jag arbeta på Social-
tjänsten (Mitt "gamla" jobb som jag hade somrarna 2012-2013
+ praktiktiden). Det var riktigt kul att vara tillbaka bland gamla
kollegor, men jag kände oro över hur det skulle gå att arbeta
heltid eftersom jag hade varit sjukskriven på 100% och 50%
i Borås hela hösten. Det tog ett tag för kroppen att vänja sig
men det gick. 27/1 gjorde jag min tredje tatuering: två kina-
tecken för styrka och mod på smalbenet/vaden. Så nöjd!
 


Februari
I början av månaden hade jag inflyttningsfest för att fira att
jag var tillbaka här i norr. Mycket god mat och alkohol, quiz
och ett härligt sällskap. Jobbet flöt på och jag trivdes. Jag
och P spenderade mycket tid ihop på gymmet då det var ett
stort gemensamt intresse. Kom igång ordentligt med träningen
efter ett längre uppehåll pga flytten och nya jobbet. Bjöd mamma
på Doug Seegers konsert som en alla hjärtans dag-present.

 

Mars
Det var mycket på jobbet men jag kämpade på. Det var under
denna månad som symptomen på min utmattningssyndrom
började dyka upp igen med huvudvärk, ont i nacke och axlar
osv. Men det insåg jag inte då.. Firade påsk med mamma och
fick några dagar ledigt från jobbet. Spenderade mycket tid på
gymmet tillsammans med P. I slutet av månaden gick vi dock
skilda vägar. Biljetterna till Nickelbacks Sverige-spelning släpptes
och jag lyckades få tag i två biljetter, lycka! Var ute på många
promenader och njöt av den fina utsikten, snön är verkligen fin.
 


April
Stressen och arbetsbelastningen ökade på jobbet. Jag blev
jättesjuk i slutet av månaden med hög feber och förkylning som
höll i sig länge. Nu efteråt vet jag att det var ett sätt av kroppen
att säga stopp och att den inte mådde bra men just då tänkte jag
inte på det, utan såg det som en envis förkylning. Gymmade på
bra och snittade 6 gånger/vecka. Var till Luleå för första gången
sedan jag flyttade tillbaka hit till norr. Träffade pappa för första
gången på 8 år!
 
 
Maj
4/5 köpte jag min första bil, en Kia Rio special edition -16,
älskar den! Samma dag köpte jag en ny mobiltelefon
(Iphone 6S) så det var en toppendag! På jobbet var det väldigt
mycket och mitt mående blev allt sämre och jag blev allt mer
stressad. Luncherna bestod oftast av proteinshake och ett ägg
eller några riskakor och intogs oftast i bilen.. Levde med konstant
huvudvärk och trötthet dygnet runt, ångest inför arbetsuppgifter
som lagrades på hög, hjärtklappning, tryck över bröstet, stora
sömnproblem osv. Varför sökte jag inte hjälp här? Nej det skulle
ju snart gå över, trodde jag..Vädret i maj var helt underbart, vi
hade så varmt, ofta över +25.
 
 
Juni
I början av månaden jobbade jag och D på Rallycrosstävlingen,
första gången för mig och jag tyckte det var riktigt kul. Juni var
månaden då min kropp inte orkade längre, den kollapsade efter
flera månaders stressande och både fysiska och psykiska problem.
14 juni blev jag sjukskriven och har varit det sedan dess.. De
första veckorna mådde jag skitdåligt och låg bara, kroppen var så
slut så den orkade inte något. Jag sov, sov och sov.. Klarade inte
att göra hushållssysslor som diska, städa, handla, bara att duscha
var jobbigt. Mamma spenderade veckor tillsammans med mig för
att hjälpa mig, hon är guldvärd! ♥ På midsommar var jag på ön,
men fick världens panikattack på byns firande så jag fick gå hem
och spendera resten av dagen hemma.
 
 
Del 2: Juli - december kommer imorgon.
 

Kommentarer
Postat av: NICOLE

Det är så roligt att ta del av årssammanfattningar, min kommer upp i morgon. Jag har ju hängt med dig länge men det är ändå kul att få allt såhär i ett inlägg, även om det inte alltid innefattar roliga saker. 2016 var riktigt tungt för dig :( <3 Hoppas verkligen det vänder nu.
SV: Jo det känns som bra och realistiska mål :) Jo visst är det bra att ha konkreta mål, jag har t ex att springa milen under en bra tid, men det kommer ju få ta sin tid då jag nog inte sätter en bra tid på första försöket ;) Utan det är ju en process.
Jo det är ju rätt skönt att få vardag och rutiner igen såklart. Och jag håller med dig, det blir ju samma för mig när jag är i Närke. Inte samma träning eller hård koll på kosten ;) Men jag tar det, det är ingen fara. Jag vill njuta av livet med, och var är bästa stället än hos föräldrarna liksom ;) Även om H och jag inte är direkt dåliga på att unna oss och vardagslyxa ;D
Nä det hade helt gått mig förbi! Lät jobbigt. Nej det har jag inte, blir ju 22 i maj och det är väl först vid 23 årsålder man blir kallad, om man inte uppsöker dem själv :)
Haha jaa, jag blev verkligen superglad av den. Han är en riktig stjärna på bra presenter och klappar den där killen =)
Jo vi har verkligen njutit och gör. Imorgon ska vi till Linköping för shopping, äta god mat och så hockey. Vi gjorde ju ofta sådant när vi bodde här men nu är det ju väldigt långt att åka, så jag har inte varit där sedan i början av -16 :o Så lång tid alltså!
Hoppas du har det fint <3 Var bion bra? :D

2016-12-29 @ 19:41:27
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Tilda Barkselius

Himla kul att få läsa om ditt år!

2016-12-29 @ 20:57:45
URL: http://nouw.com/tildabarkselius
Postat av: Ida

Låter som underbara månader!! :)

2016-12-29 @ 21:25:00
URL: http://www.devote.se/iidajohansson
Postat av: MALIN

Jättekul att kolla igenom :) Låter som ett bra år! Kram

2016-12-29 @ 22:37:31
URL: http://malinkirstine.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0