Kladdkakesandwich

På facebook är jag sedan någon månad med i en bakgrupp
där alla kan lägga upp recept på det man bakar. Det var på
den sidan som jag hittade detta gudomliga recept.
Hur gott låter det inte med kladdkakesandwich?!

 
Ingredienser kladdkakan:
100 gram smör
2 ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Ingredienser mjölkchokladfyllningen:
200 mjölkchoklad
1 dl grädde
1 tsk honung
½ tsk kardemumma
25 gram rumsvarmt smör

Gör kladdkakan såhär:
Sätt ugnen på 150 grader. Klä en ugnsform (ca 25x35 cm) med
bakplåtspapper. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker och rör
ner det smälta smöret. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och
bakpulver i en skål. Sikta ner i äggblandningen och rör ihop till en smet.
Häll smeten i ugnsformen och grädda i mitten utav ugnen i 150 grader
cirka 30-35 min. Låt svalna och lossa sedan kakan ur formen.

Gör sedan mjölkchokladfyllningen:
Hacka chokladen fint. Koka upp grädden med honung och
kardemumma. Dra kastrullen från plattan och tillsätt chokladen.
Rör tills chokladen smält och tillsätt sedan smöret, rör om.
Låt fyllningen svalna lite och sedan tjockna 1 timme i kylskåpet.

Bred fyllningen på halva kladdkakan och vik den andra halvan över.
Sätt kakan i frysen i 30 min så blir den lättare att skära. Skär sedan
i trekantiga bitar. Förvara i kyl tills servering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0