Chokladtryffel med pepparkakskross och kaffelikör

Till jul gjorde jag en variant av detta chokladtryffel-recept,
men eftersom jag tog en annan smaksättning och la till egna
saker så är det lika bra att skriva upp receptet. Här får ni mina
chokladtryfflar med pepparkakskross och kaffelikör. Så gott!!
 
 

Ingredienser ca 40 tryfflar:
1 ½ dl vispgrädde
100 gram smör
300 gram blockchoklad (jag hade 200 gram ljus och 100 gram mörk)
3msk kaffelikör (valfritt! kan välja annan smaksättning eller strunta i det)
15 pepparkakor
Kokos att rulla i

Gör såhär:
Mortla/krossa pepparkakorna tills de är smulor/mindre bitar.
Koka upp grädde och smör i en kastrull under omrörning. Ta kastrullen
från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner i grädden och låt smälta.
Häll i kaffelikören och de krossade pepparkakorna, rör om.
Häll chokladsmeten i en bakplåtsklädd form.
Låt smeten stelna i kyl cirka 1 timme.
 
Forma sen tryffeln till runda kulor med hjälp av en tesked. (Jag rullade
tryfflarna i handen och tack vare plasthandskar slapp jag kladdet).
Rulla i kokos och sätt tryfflarna i små bakformar. Förvara i kylen.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Mums, det ser gott ut. :)
Kram

2014-01-05 @ 22:11:40
URL: http://rosanatt.blogg.se
Postat av: Isabelle

Ser riktigt gott ut!

2014-01-06 @ 00:41:39
URL: http://sabelles.blogg.se
Postat av: Kimmey ~ Kung varje dag

sv: Låter som fina tatueringar. Har du bestämt motivet på den tredje då? :)
Jag har en fjäril bakom örat, en skorpion på axeln, en giraff på överarmen, en hjort och en uggla på varsin handled och en sugarskull på vristen.

2014-01-06 @ 00:46:45
URL: http://bimbolie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0