V.33

Godmorgon fredag och graviditetsvecka 33!
Nu är det inte ens två månader kvar tills vår lille skatt
är beräknad att komma ut till världen. Tiden går fort!

 
Barnets utveckling
Bebisen är drygt 43 cm lång denna vecka och väger
omkring 2 kg. Forskning har visat att bebisar från och
med denna vecka ökar cirka 200 gram i vikt varje vecka
fram till förlossningen. Mammans livmodervägg blir
tunnare vilket gör att bebisen kan uppfatta ljus och mörker.
I vecka 33 brukar många bebisar lägga sig tillrätta med
huvudet nedåt inför förlossningen, men för vissa dröjer
det ännu någon vecka.

Mamman
Många gravida upplever att det är svårt och jobbigt att
röra sig nu när magen är stor, men försök ända att hålla
igång musklerna så gott det går, tex. genom promenader.
Att du sover dåligt under nätterna är inget konstigt, det kan
vara svårt om magen är stor, om bebisen sparkar eller om
du behöver på toa flera gånger per natt.

Egna reflektioner
Senaste veckorna har jag märkt att jag fått svårare att
andas när jag ligger på rygg, särskilt om jag skrattar.
Det är obehagligt men vanligt såhär mot slutet av
graviditeten och inget farligt för barnet. Värken i ryggen
och benen kommer allt oftare, men som tur är har jag
världens bästa sambo som masserar oavsett tid på
dygnet. ♥ Förra veckan började det bli jobbigt att ta på
sig skorna och böja sig, magen är lite ivägen, haha.
Sen har jag även märkt att jag samlar mer vätska nu i
kroppen och blir lättare svullen om ben och fingrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0