V.32

Godmorgon graviditetsvecka 32!
Det känns helt galet att det bara är åtta veckor kvar till
beräknad förlossning! Vi börjar verkligen närma oss.

Barnets utveckling
Bebisen är cirka 39 cm lång och väger nu ungefär 1,8-
1,95 kg. Under de åtta veckor som är kvar till förlossningen
kommer bebisens vikt ungefär att fördubblas. Bebisen sover
större delen av tiden nu men när h*n är vaken tränar h*n på
att röra sig, andas och öppna och stänga ögonen. Alla sinnen
(syn, hörsel, lukt, smak, känsel) fungerar nu hos bebisen.

Mamman
I och med att bebisens vikt kommer fördubblas under dessa
få veckor som är kvar till födseln får du som mamma räkna
med att du kan öka snabbt i vikt. Många känner sig otympliga
och har svårt att röra sig om magen är stor. Livmodern har
blivit större och trycker på inre organ vilket gör att du kan
känna dig mätt snabbare när du äter.

Egna reflektioner
Veckorna tickar på i rasande fart just nu tycker jag, tänk att
vår lilla skatt snart är här! De två senaste veckorna har vi
ägnat åt lite förberedelser inför lillens ankomst. Vagn, baby-
skydd, spjälsäng och allt är ihopmonterat och på plats.
Bebis, we are ready for you!

Magen växer och nu har jag börjat känna att det är lite
tungt i kroppen. Fötterna och anklarna sväller upp oftare,
jag har "kryp" i benen nästan varje kväll och så blir jag
andfådd lättare när jag går eller gymmar. Nu har det börjat
bli jobbigt att böja sig ner, och att ta sig upp från säng/soffa
är som ett träningspass. Ryggvärk och att ständigt gå på
toa är kvar sen tidigare. Jag är glad att det dröjt såhär pass
länge med de jobbigare gravidbesvären, att de flesta på-
frestningar har dykit upp först efter vecka 30.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0