V.31

Godmorgon fredag och graviditetsvecka 31!
Nu är vi verkligen på slutspurten i graviditeten, tänk att det
bara är några veckor kvar tills vi har vår lilla skatt hos oss!

Bebisträdet på BVC.
Barnets utveckling
Nu är det livligt i magen, bebisen rör sig för fullt och det blir
allt trängre där inne. I vecka 31 är bebisen i en tillväxtfas
och ökar snabbt i vikt. H*n väger ungefär 1,6-1,7 kg och är
cirka 37 cm lång. Alla organ är snart färdigutvecklade hos
bebisen, nu behöver den bara öka i vikt.

Mamman
Du som gravid kan ha fått svårare att sova om nätterna.
Det är svårt att hitta en skön sovställning när magen är
stor och du kanske vaknar flera gånger av att du är kiss-
nödig. Eftersom det blir trängre i magen pressas dina
organ ihop och du kan uppleva obehag och tryck, det är
även vanligt att du blir lättare andfådd.

Egna reflektioner
Magen fortsätter att växa men jag går inte upp så mycket
i vikt från vecka till vecka, fast det är jag glad över.
Bebben växer men på förra veckans BVC-besök låg vi lite
under SF-kurvan, vilket betyder att lillen är lite mindre än
vad som är tänkt i den här veckan. Men h*n växer nog till
sig! I övrigt rullar allting på som det har gjort senaste tiden:
ryggen värker så fort jag gör något, jag vaknar minst fyra
gånger per natt, har svullna fötter, mår illa ibland på
morgonen, och lillen sparkar för fullt i magen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0