V.30

Graviditetsvecka 30 är här, välkommen!
Jag själv föddes i vecka 30 vilket är tio veckor för tidigt.
Mina lungor var inte färdigutvecklade så jag hade problem
med andningen, slutade andas vid två tillfällen, fick ligga
i kuvös och var på sjukhusets Neonatalavdelning 5 veckor.
Jag hoppas vår lille skatt kan hålla sig inne i magen ett par
veckor till så lungorna hinner utvecklas mer.

 
Barnets utveckling
Vissa bebisar fixerar sig redan vid vecka 30 och lägger sig
med huvudet i bäckeningången. Bebisen fortsätter utveckla
sina lungor, hjärnan och muskler, och skelettet hårdnar.
Bebisen kissar och dricker ungefär ½ liter fostervatten om
dygnet. I vecka 30 är bebisen ungefär 36 cm lång och väger
cirka 1,43-1,56 kg. När du rör på dig vaggas bebisen till sömns
och vaknar ofta när du själv ska sova. Försök vara uppmärk-
sam på hur bebisens dygnsrytm är nu, för det är vanligt att
bebisen har samma dygnsrytm de första veckorna efter
förlossningen.

Mamman
Nu börjar många gravida uppleva att det är tungt för kroppen
att bära på barnet. Tänk på hållningen för att minska på-
frestningar på ryggen. Många symptom som fanns i början
av graviditeten kan komma tillbaka nu, så som trötthet,
ömma bröst, illamående och extra kissnödig. Det är även
vanligt att dina bröst läcker råmjölk. Dina lungor arbetar
hårdare nu eftersom du andas för bebisen också, det gör
att många upplever att de blir extra lätt andfådda.

Egna reflektioner
Den senaste veckan har det varit väldigt livligt i magen
med sparkar och buffar, vilket är så mysigt! Det är mest
rörelser på kvällen vid 19/20-tiden, men även en del dagtid.
Jag upplever inte ännu att det är så tungt med magen, men
ryggen har ju tagit stryk sen många veckor tillbaka. Att jag
springer och kissar hela tiden är inget nytt, det har hållt i sig
nästan hela graviditeten tycker jag. Däremot har jag upp-
levt att illamåendet har börjat smyga sig på igen, precis som
det var i början av graviditeten.


Kommentarer
Postat av: JoJo

nej vad drygt att du har börjat uppleva ett illamående igen. hoppas att det inte håller i sig speciellt länge den här gången :)

sv; kul att du också gillar den låten så mycket! :D jag sitter och lyssnar på den just nu, om och om igen. haha! <3

och nu är ni ju t om i vecka 30 när jag svarar på din kommentar. galet vad fort det har gått! :D vad skönt att ni börjar bli klara med allt nu inför bebbens ankomst! :D

vad kul att lillen rör sig så mycket i magen nu för tiden :D haha ja jag vet att det kan se kul ut. vet att jag fick lite filmer på syrrans mage när joline lekte rövare i magen på henne xD haha!

ja du och jag har ju verkligen i-landsproblem när det kommer till våra bloggar ;P och det har vi haft ett tag också dessutom. haha! jag tycker att det är skönt när jag inte har varit in på bloggen på nån dag men ändå så saknar jag bloggen samtidigt. att det ska vara så svårt ;P <3​

2018-03-09 @ 18:25:55
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: NICOLE

Ja hoppas bebisen stannar inne lite till :) SV: ja det var galet gott :) Pinchos är grymt. Testa när du får chansen! Drinkarna är alkoholfria :)
Nä det går ju över men ändå inte kul att ha, som du säger vill man ju vara så frisk och må så bra som möjligt.
Nä okej, jag vet att många reagerar på dofter :)
Det kan ju vara ett gravidsymptom att livsmedel inte smakar som vanligt så :) Nä det är ju kul att saker man tidigare gillat inte alls går bra under en graviditet :) och sen sånt man inte gillat tidigare kan man få akutsug på.
Idag har vi båda jobbat och sen blev det myskväll med tortillapizza, godis & chips =) sj?

2018-03-09 @ 20:46:44
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: Matilda Berlin

Ihhh! Så himla spännande <33

2018-03-10 @ 08:23:27
URL: http://matildaberlin.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0