V.24

Som varje fredag välkomnar vi en ny graviditetsvecka,
och idag går vi in i vecka 24.

 
Bebisens utveckling
I denna vecka väger bebisen ungefär 600 gram och är
cirka 28 centimeter lång. De vita blodkropparna har börjat
bildas för att hjälpa barnet att motstå infektioner. Balans-
organet i innerörat har utvecklats färdigt, och lungorna
fortsätter att utvecklas. Skulle bebisen födas under denna
vecka så finns det en chans att h*n skulle klara sig men
lungorna är inte färdigutvecklade.


Mamman
Nu börjar det bli trängre i magen när bebisen växer och
blir allt större. Dina bäckenbottensmuskler börjar tänjas
ut, varpå det kan vara bra att göra knipövningar. Hormon-
nivåerna i kroppen börjar jämnas ut och de flesta mammor
upplever sig gladare och piggare nu jämfört med tidigare
i graviditeten. Du kan känna värk i revbenen vilket beror
på att livmodern pressar dina organ i revbensburen.


Egna reflektioner
Jag upplever själv att jag har varit piggare de senaste
två veckorna, och antar att det är för att hormonnivåerna
börjar stabiliseras nu. Smärta i revbenen kände jag i
lördagsnatt/morse (v.23) vid två tillfällen, men jag vet inte
om det var lillen som sparkade till där eller om det var
livmodern som pressade organen. I övrigt får jag fort-
farande ont i ryggen när jag står still en stund eller går
en bit. Men jag är glad att jag slipper halsbränna i alla fall!


Kommentarer
Postat av: JoJo

vad kul att läsa :) hoppas att du börjar känna dig piggare nu gumms <3

sv; hihi tack vännen! :D <3 jag är själv såå lycklig över att vi ska åka dit igen jag och kollegan och denna gången blir det så vi kan se julskyltningen och den stora granen vid rockefeller center som är med i ensam hemma 2 - dröööm!! <3 vi blir borta lika länge som sist. 4 nätter men denna gången åker vi onsdag-söndag istället :)

skönt att samtalet gick bra :) åh men ska du behöva byta kontaktperson ännu en gång? :/

vad tråkigt att du inte tycker att det är lika kul att vara på gymmet längre och träna. men som sagt så får ju alla svackor nån gång. jag hade ju det i höstas och slutet av hela förra året. jag hoppas att din motivation kommer tillbaka sen när bebben är född :) ja absolut ska jag träna lite för dig också när jag är tillbaka på gymmet ;) <3

ja som du vet så åkte jag ju på feber och grejer i onsdags, så jag har säkert haft influensan men idag mår jag mycket bättre. vågar även säga att min hosta har blivit mycket bättre sen igår :D hur mår du själv vännen? :*

ja vi fick ju massa snö förra veckan, men nu är det plusgrader och det har t om regnat nån dag denna vecka. känns så onödigt då att det först ska komma massa snö som sen ändå bara ska regna bort och jag vill inte ha detta slask som blir när det är plusgrader ;o men usch vad kallt ni har haft. jag hoppas att ni har fått lite varmare temperatur ute nu :)​

2018-01-26 @ 11:01:55
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: Gabriella

Såå himla spännande att få följa!!

2018-01-26 @ 20:10:19
URL: http://gabriellasigfridsson.se
Postat av: NICOLE

Så skönt att du känner dig piggare :D och som vi sa idag - oj så mycket solen gör!! Jag har ju inte heller känt mig pigg de här dagarna men idag hoppade jag minsann upp (mja... nästan...) när jag såg solen =) SV: ja det är verkligen jättegott! Tror di ftt receptet av mig väl? ;) En gång i tiden ;D ..
Jo hittills har vi haft det superbra och så mysigt så jag tror absolut helgen fortsätter så :) Hoppas du också får en fin helg <3
Jo verkligen fler borde få ha det som jag har :) Är jag inte fast på en förskola så får jag alltid veta, någon dag- till någon vecka i förväg och det är guldvärt för en liten orolig själ som mig ;D men jag har ju haft tur att oftast få ha schema på en förskola =) Men tar inte det nu eftersom jag vill bort från det nu :)) SÅg på nyheterna idag att de sa att "Förskolan är som ett sjunkande skepp" och ja, jag säger inte emot :)

2018-01-26 @ 21:59:25
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0