V.27

Med 97 dagar kvar till BF välkomnar vi idag graviditets-
vecka 27!

 
Barnets utveckling
Bebisen är ungefär 32 cm lång och väger cirka 950-1075 gram
under denna vecka. Huden skyddas nu och får näring av ett
lager fosterfett. Bebisen samlar fortfarande på sig underhuds-
fett, och suger ofta på tummen.

Mamman
Snart är andra trimestern i graviditeten förbi. Om inte barn-
morskan (BM) ännu har mätt din mage (SF-mått) så brukar
det göras kring denna vecka. Hur stor din mage är beror på
många faktorer, tex. barnets längd, din kroppsbyggnad,
vikt, om du fött barn tidigare och om du är svullen på grund
av att du samlar vätska. Känner du rytmiska kittlingar i
magen så kan det vara bebisen som hickar. Din sömn kan
ha blivit sämre senaste tiden och du kanske upplever
halsbränna, kramp i benen eller behöver kissa ofta.

Egna reflektioner
Det känns så kul att vi är nere på tvåsiffrigt antal dagar nu
tills vi får träffa vår skatt! På senaste besöket hos barn-
morskan (när jag var i v.26) mätte hon SF-måttet på min
mage. Det låg på 24 cm, vilket var ett bra mått som följde
kurvan som det ska. Under veckan som gått har jag känt
en hel del rörelser i magen, oftast på kvällen när jag ligger
i soffan och tar det lugnt. Ibland syns det tydligt när lillen
ligger på ena sidan av magen, då lutar magen och är sten-
hård på den sidan, haha. Vaknar varje natt flera gånger
av att jag behöver kissa eller för att jag har ont i ryggen,
så sömnen har tyvärr blivit sämre.


Kommentarer
Postat av: miningalinn

Åh, vad kul! Vet ni könen på bebisen eller tar ni det som en överraskning?:)

Sv; Tack så mycket, hoppas det med:)

2018-02-16 @ 12:11:10
URL: http://nouw.com/miningalinn
Postat av: linda

så spännande, längtar tills jag också har gått lite längre. Jag går in i vecka 17 på söndag så snart har halva tiden gått 😀 tiden går så fort 😁😍

Svar: Hmm, jag kan inte svara på din kommentar på din blogg.. Det är alldeles vitt i kommentarsrutan, men blir ingen text :/ Grattis till tillökningen i familjen iaf! :) Ja det är så kul att man snart är inne på "slutspurten" av graviditeten, tiden har verkligen gått fort!
Mia

2018-02-16 @ 12:23:58
URL: http://lindahjaren.webblogg.se
Postat av: Louise

Åh de är så spännande 😃

2018-02-16 @ 21:06:14
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Linda Lövberg Hjären

jaså , nu borde man kunna svara i min blogg =)
jaa, spännande att gå in i det sista av graviditeten :)

2018-02-18 @ 08:47:38
URL: http://lindahjaren.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0