V.26

Då har vi vaknat upp till fredag och graviditetsvecka 26!
Det känns som att graviditetsveckorna 22-26 har sniglat sig
fram och att tiden har stått still, vanligtvis brukar jag tycka att
veckorna springer fram.

 
Bebisens utveckling
Bebisens vikt är ungefär 810 gram i början av graviditetsveckan
och 930 gram vid veckans slut. Bebisen är cirka 31 cm lång.
Nu kan bebisen andas in och ut och tränar sig genom att fylla
lungorna med fostervatten. Ögonen är nu färdigutvecklade.
När bebisen nu hör ljud reagerar den med högre puls, och
under denna vecka börjar bebisen även reagera på beröring.

Mamman
Din mage har mest troligt växt en del den senaste tiden
och nu kanske det börjar vara svårt att använda dina
vanliga kläder. Din kropp lagrar nu mer fett på brösten
och höfterna, men kroppen samlar även upp mer vatten
vilket gör att du kan bli svullen och få domningar i händer
och fötter. För att minska svullnaden i benen kan du
använda stödstrumpor.

Egna reflektioner
Som jag skrev högst upp i inlägget så känns det som att
tiden står still just nu och veckorna segar sig fram.
Lillen i magen sägs nu även reagera på beröring och inte
bara våra röster, vilket känns mysigare och ger mer närhet
fast h*n ännu är inne i magen. Att mina vanliga kläder inte
längre passar har jag märkt främst på träningskläderna och
jeans då de är tightare, men mammakläder har jag inte ännu
behövt köpa utan kan fortfarande använda de flesta vanliga
kläder.


Kommentarer
Postat av: Denise

Hoppas att det snart känns som om tiden rullar på fortare <3

2018-02-10 @ 22:10:51
URL: http://hundlivet.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0