V.34

Välkommen graviditetsvecka 34!

 
Barnets utveckling
Bebisen väger omkring 2,2 - 2,3 kg i denna vecka och
är cirka 42 cm lång. Nu kan bebisen själv bekämpa lätta
infektioner med sitt immunförsvar. Många bebisar brukar
kring den här perioden av graviditeten lägga sig till rätta
med huvudet nedåt mot bäckeningången, men 3-4 %
av alla bebisar lägger sig med rumpan eller benen neråt
mot bäckenet (kallas sätesbjudning). Man kan då försöka
få fostret att vända sig rätt genom att göra ett vändnings-
försök ungefär i graviditetsvecka 37.

Mamman
Det är vanligt att du som gravid samlar på dig vätska
sedan ett par veckor tillbaka, vilket gör att dina fingrar
och ben kanske är svullna. Din blodvolym i kroppen har
ökat med cirka 1 liter under graviditeten, men nu håller
den sig konstant fram till förlossningen. Det är allt trängre
för bebisen att röra sig i magen och du lär känna mycket
rörelser. På grund av att bebisen växer och trycker mot
dina inre organ kan du uppleva mer tryck mot bröstet och
urinblåsan samt andfåddhet.

Egna reflektioner
Under förrförra BVC-besöket sa barnmorskan att vår skatt
låg i säte med rumpan nedåt, men vid förra besöket hade
bebisen roterat och låg nu med huvudet nedåt. Förhopp-
ningsvis stannar lillen så nu så h*n ligger åt rätt håll.
Att jag samlar vätska har jag märkt ett par veckor, jag har
mer svullna ben och fingrar än tidigare. Ju närmare
förlossningen vi närmar oss desto mer otymplig blir jag
och känner mig som en flodhäst större delen av tiden.
Det är jobbigt att vända på sig i sängen, böja mig ner,
kliva i/ur bilen etcetera. Man är inte smidig direkt, haha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0