Gravidlista

I vilken vecka är du nu?
Vecka 34 (33+1). Ny graviditetsvecka varje fredag.

När upptäckte du/ni att du var gravid?
Den 30/9-17 gjorde jag ett graviditetstest, och då visades
ett starkt + direkt på graviditetsstickan. Då var jag gravid
i vecka 7 (6+1).

 
Hur reagerade du och din partner när graviditets-
testet var positivt?
Vi blev väldigt glada när vi såg +:et på stickan men
samtidigt hade vi lite svårt att tro på det och sa flera
gånger "Är det verkligen sant?". Jag tog ett till test två
dagar efteråt, som också var positivt, och då förstod vi
att det verkligen var sant.

Hur gammal är du och din partner?
Jag är 26 (blir 27 i höst) och R har nyss fyllt 42.

Hade du några graviditetssymptom innan du gjorde
graviditetstestet?
Ja jag hade flera stycken. Det första var att mensen
uteblev, sen var jag väldigt uppsvälld och gasig i magen
trots att jag inte ätit något olämpligt. Var även kissnödig
extremt ofta och hade molnande värk kring livmodern.

Vem/vilka i er närhet fick veta först att du är gravid?
R's föräldrar var de första som fick veta i början av
oktober. Mamma fick veta i mitten av oktober. Vi hade
tänkt avslöja det på hennes födelsedag 1/11 men jag
mådde så dåligt i oktober pga medicinernas utsättnings-
biverkningar och graviditeten så kunde inte dölja det
längre.

När skedde första besöket hos barnmorskan?
9 oktober 2017 hade vi inskrivningssamtal på BVC.

 
Har du varit orolig för missfall?
Ja de 3-4 första månaderna var jag väldigt orolig för
missfall. När vi upptäckte graviditeten i sjunde veckan
åt jag mediciner mot mina sjukdomar och de medicinerna
ska inte ätas när man är gravid pga större risk för missfall
och missbildningar hos fostret, så jag var väldigt orolig
även efter att jag slutade med medicinerna. Men när vi
gjorde ultaljud i vecka 19 och allt såg bra ut med bebisen
så blev jag lugn och efter det har jag inte tänkt på missfall.

Hur mådde du de tre första månaderna?
Hemskt! I vecka 8 slutade jag med mina mediciner tvärt
då graviditeten hade upptäckts, så jag fick värsta ut-
sättningsbiverkningarna av det; Extrem yrsel, illamående,
synrubbningar, sluddrade ibland, extremt trött och dåsig,
ingen reaktionsförmåga och minne, frossa osv. Utöver
detta hade jag graviditetsbesvär som illamående, spydde,
var väldigt trött, fick lågt blodtryck osv.

Spydde du mycket?
Ja jag spydde nästan varje dag mellan veckorna 7-17,
det var extremt jobbigt eftersom jag hatar att spy!

Har du samma rutiner i livet som innan graviditeten
eller har de ändrats?

Jag försöker ha samma rutiner eftersom det är viktigt
för att hålla mina sjukdomar i schack och för att jag mår
bäst av det. Men på grund av graviditetsbesvären har
det blivit lite ändringar, tillexempel sover jag mer nu,
orkar inte träna 6 dagar/vecka, behöver äta var tredje
timme för att inte må illa, klarar inte att gå promenader
lika ofta och långt som förut etcetera.

Hur mycket har du gått upp/ner i vikt under graviditeten?
I början av graviditeten mådde jag väldigt illa och spydde
nästan dagligen vilket gjorde att jag gick ner 3-4 kg i vikt.
Sen tog det tid innan jag var tillbaka uppe på den vikt jag
hade innan graviditeten, men nu senaste veckorna har
jag gått upp så i dagsläget väger jag 3½ kg mer än innan
jag blev gravid.

Något som du har svårt att äta/dricka som gravid?
Innan vi ens visste att jag var gravid hade jag börjat få
svårt för att äta kaviar och dricka kaffe. Hela graviditeten
har jag mått illa så fort jag känt lukten av ägg och kaviar.
Innan graviditeten älskade jag att äta det men nu klarar
jag inte ens lukten. Lax och kaffe har jag inte heller
ätit och druckit under graviditeten, lockar inte alls. Sen
undviker jag medvetet kosttillskott och har inte använt
varken PWO, proteinpulver, casein, Nocco/Celsius alls
sen jag plussade.

Har du några cravings?
Choklad och lakrits är något som jag alltid älskat men nu
som gravid har suget blivit tio gånger starkare. I början
när jag mådde illa hade jag cravings på kalla röda äpplen,
haha. Nu senaste veckorna har jag haft enormt sug efter
glass och kan äta hur mycket som helst.

 
Har du varit på ultraljud eller andra undersökningar?
Varannan vecka är jag på de vanliga kontrollerna hos
barnmorskan. Rutinultraljud (RUL) gjorde vi i Sunderbyn
22/12-17, då fick vi se lillen för första gången. Sen har
vi varit på Tillväxtultraljud (TUL) 29/3-18 och ska på ett
till i mitten av april eftersom bebben väger lite mindre
än vad h*n bör.

 
Vill du och din partner veta könet på barnet innan
förlossningen?
Ja, vi fick veta könet vid rutinultraljudet i vecka 19.

Har ni bestämt något namn?
Ja både tilltalsnamn och mellannamn är bestämt.

När kände du bebisens första rörelser?
Kring vecka 23 tyckte jag att det pirrade i magen
ibland, men det var först i vecka 26 som jag började
känna sparkar och boxningar.

Vad var det första inköpet till bebisen?
Ett par bodys och en gosig overall. Det köpte vi efter
RUL:et 22/12-17.

Har ni köpt mycket saker till bebisen?
Ja eftersom det är första barnet så har vi behövt köpa
allt som behövs till en bebis. Spjälsäng, skötbord, vagn,
babyskydd, skötväska, kläder, nappar, nappflaska, filt,
sängkläder, mjukisdjur, sängmobil, våtservetter, blöjor osv.
Vi är klara med alla inköp inför lillens ankomst och det
känns så skönt!

 
Vilka graviditetsbesvär upplever du nu?
Kring vecka 20-22 fick jag ryggont och det har hållt
i sig ända sen dess. Jag behöver bara stå/sitta en
stund så har jag jätteont i ryggen.. Senaste månaden
har jag även upplevt att mina fötter/ben sväller lätt
på kvällarna. Brukar även ha värk kring anklarna.
Att springa på toa och kissa konstant är något som
jag haft hela graviditeten, haha.

I vilken vecka ska/har du packa BB-väskan?
Jag tänkte packa BB-väskan i vecka 35-36, så det
blir väl i slutet av den här månaden/början av maj.

När är beräknat födelsedatum?
24 maj 2018.

Hur känner du inför förlossningen?
Det är skräckblandad förtjusning inför det. Jag längtar
som fasiken efter att lillen kommer ut till oss och vi blir
en familj, men samtidigt ser jag inte framemot att krysta
ut h*n. Vilken smärta..

Har du funderat på vilken typ av smärtlindring du
vill ha under förlossningen?
Lustgas kommer jag använda i alla fall. Sen tänker jag
ta epidural/ryggmärgsbedövning om det blir allt för
jobbigt och ont.


Kommentarer
Postat av: Louise

Roligt att läsa tiden går verkligen fort! :D Inte långt kvar nu ju!
Men självklart ska man fira djuren! :D <3

2018-04-08 @ 19:24:40
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: NICOLE

Såå roligt att läsa, älskar att läsa såna här listor om graviditeter :) Även om det är så olika för alla men ändå ;) Det närmar sig!! *.* SV: ja nu är det VÅR! :) tråkigt att snön/slasket kom igen, hoppas det försvinner snart :) Haha jaa då får du läsa ikapp för att se vad som hänt även fast du sett det tidigare på snapen ;) Henrik har jobbat fredag och söndag dygn i helgen så vi hade gårdagen ihop , vi gjorde en liten utflykt och hade myskväll med god mat och god dricka :) Idag har jag tränat, städat och fixat inför veckan då det sker en hel del. Å jaa<3 vännen. Såå himla sorgligt verkligen, och att det gick så fort :((( Beklagar så. Men skönt att ni kunnat vara nära du och din mamma<3 kramar till er

2018-04-08 @ 22:22:49
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: Linnea Kinis

åh vad kul att läsa dina svar :)

2018-04-08 @ 22:27:57
URL: http://linneakinis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0