Träning & hälsa-lista

Den här listan har jag kommit på själv för jag tycker att det
nästan alltid är samma frågor som ställs på de listor som
cirkulerar runt på bloggar. Därför kände jag för att göra egna
listor med frågor inom ett speciellt inriktat ämne. Denna gång
handlar det om träning & hälsa.


Träning
Vad tränar du och hur länge har du hållt på med den
träningsformen/sporten?
Jag försöker gymma 5-6 dagar/vecka. Började gymma i april
2014 när jag flyttade till Borås, så jag har gymmat cirka 3½ år.
Dock körde jag i princip bara cardio det första halvåret,
styrketräningen kom senare under -14. Så själva styrke-
träningen har jag kört lite över 3 år.

 

Har du utövat någon annan träningsform/sport tidigare?
När jag var yngre spelade jag innebandy ett par år, höll på
med aerobics 2-3 år och ett tag pilates.

Hur gammal var du när du började träna?

Oj vad kan jag ha varit.. Tror jag var kring 9 år när jag började
med innebandyn.

När på dygnet föredrar du att träna?

Jag har alltid varit en morgonmänniska och tycker det är
skönast att träna då. Nu när jag är sjuk passar det bäst
för mig med morgonträning eftersom det är mindre folk då.
På eftermiddagarna och kvällarna är det alltid smockat med
folk på gymmet och då är det riktigt jobbigt för mig med allt
prat, ljud och intryck.


Kosttillskott
Hur ser du på kosttillskott?
Det finns en massa olika kosttillskott med en massa olika
syften som tillexempel för att öka muskelmassa lättare,
återhämta sig fortare, gå ner i vikt, få i sig mer vitaminer osv.
Vissa kosttillskott tror jag hjälper och gör skillnad för kroppen
och är bra när man tränar, men vissa kosttillskott tror jag inte
gör någon skillnad alls.

Har du själv använt/använder kosttillskott, i så fall vad?
Ja, jag använder själv kosttillskott från Gymgrossisten och
har gjort det sedan 2014. Just nu använder jag bara BCAA,
som har till syfte att ge snabbare och effektivare återhämtning,
att man får mer energi och bättre uthållighet under passen.
Förut efter passen tog jag proteinshake för att fylla på kroppen
med extra protein och få en extra knuff till muskelökningen
och återhämtningen. Innan vissa styrkepass har jag tagit
PWO som är kraftigt uppiggande, ökar pumpen och styrkan
under passen, ger ökad fokus och minskar mjölksyra.



Varför började du använda kosttillskott?
Jag hade hört talas om kosttillskott tidigare och sett via
sociala medier att det var väldigt populärt och uppskattat
bland folk som tränade. När jag började köra mer styrke-
träning läste jag på om de olika kosttillskotten, pratade med
personal på Gymgrossisten och fick hjälp i djungeln bland
alla produkter. Jag tänkte att tillskott knappast försämrar
prestation, muskelmassa etcetera utan borde hjälpa på
något vis. Började med BCAA och sedan har jag ökat kost-
tillskotten med PWO, vassle- samt caseinproteinpulver och
proteinbars. Jag tycker absolut att kosttillskotten fungerar
för mig och jag är väldigt nöjd med produkterna.

Hur mycket pengar spenderar du på kosttillskott varje
månad ifall du använder det?
Just nu när ekonomin är väldigt dålig har jag inte köpt
kosttillskott på flera månader. Som tur är har jag haft "lager"
här hemma så det har räckt i flera månader. När jag köper
tillskotten behöver jag inte göra det varje månad utan de
räcker längre. Men när jag beställer dem brukar det kosta
mellan 200-700 kr beroende på vad och hur mycket jag
köper.


Hälsa
Vad anser du vara god respektive dålig hälsa?
God hälsa anser jag vara när man tar hand om sin kropp,
både psykiskt och fysiskt. Att röra på sig, äta nyttig och bra
mat, försöka att inte stressa (haha ska jag säga..) etcetera.
Dålig (eller sämre som jag kallar det) hälsa för mig är bland
annat när man inte alls bryr sig om vad man stoppar i sig.
Att äta tillexempel hamburgare och pizza varje dag är inte
bra för kroppen då det innehåller mycket fett osv. Sämre
hälsa anser jag även vara att man inte rör på sig utan bara
sitter, det påverkar både hjärta, ben och resten av kroppen.
Att man tränar alldeles för mycket och äter för lite är inte
heller bra. Röka, snusa och dricka mycket alkohol är också
skadligt för kroppen och dess inre organ. Sämre hälsa är
helt enkelt att man inte tar hand om sig och sin kropp på
ett sunt sätt.

Här hade jag ingen sund hälsa pga anorexin.


Hur ser ditt förhållande till mat ut?
Nu i skrivande stund har jag ett rätt bra förhållande till mat
tycker jag. I flera år har jag haft svårt för mat och varit rädd
för att äta, som till sist utvecklades till anorexi. Det var som
värst under 2014-2015 när jag bodde i Borås, då vågade
jag inte äta något i princip, knappt ens sallad. Jag fick inte
i mig näring, energi eller något utan jag utsatte kroppen för
svält vilket gav mig flera problem både fysiskt och psykiskt.
I dagsläget har jag blivit friskare i ätstörningen men det finns
fortfarande flera maträtter och efterrätter som jag inte klarar
av att äta. Dessa rätter ger mig extrem ångest bara jag ser
på dem. Jag äter långt ifrån allt som jag förut kunde äta,
det finns hela tiden ångest och dumma tankar kring mat
men vissa dagar och stunder hanterar jag dem bättre, vissa
dagar är sämre. Ibland äter jag godis utan att ha ångest
under tiden, men efteråt får jag alltid ångest. Ibland klarar
jag inte av att äta vissa maträtter som jag andra dagar kan
äta utan problem. Mitt förhållande till mat ser alltså väldigt
olika ut från dag till dag.

Finns det någon matvara som du äter mer respektive
mindre av för att hålla god hälsa?

Kvarg är något som jag inte skulle klara mig utan. Det är
väldigt proteinrikt samtidigt som det innehåller lite kalorier.
Ägg är också något som alltid måste finnas hemma. Det
är också väldigt proteinrikt och mättar bra. Något som jag
däremot inte äter mycket av trots att det är bra för hälsan
är torsk och ingefära tillexempel.

Räknar du kalorier?
Det här är en fråga där svaret varierar från dag till dag. Med
tanke på att jag inte ännu är frisk från anorexin så finns det
mycket saker som jag är rädd för att äta och får extra mycket
ångest av. När jag var sämre i sjukdomen räknade jag kalo-
rier så gott det gick och försökte att knappt få i mig någon
kalori alls. Nu för tiden kan jag äta vissa saker utan att tänka
på kalorier, tillexempel grönsaker och frukt. Men när det gäller
matprodukter, godis etcetera tittar jag ofta på kalorier och får
ångest när jag ser kalorimängden i produkten. Ibland kan jag
tycka att 150 kcal per 100 gram är mycket.. Så ja, jag försöker
att inte räkna kalorier men ändå blir det att jag gör det på vissa
produkter varje dag, och jag tittar alltid på förpackningarna vad
kaloriinnehållet är.
Från den period då jag var som sjukast i anorexi.
Dock är inte detta från när jag var som allra smalast.


Hur påverkas du av sociala medier när det gäller hälsa?
Det är så mycket om hälsa och träning i sociala medier tycker
jag. Ibland är det bra och positiva texter och bilder men jag
tycker ofta det är mindre bra texter. Hur ofta läser man inte
tex "Gå ner 10 kg i vikt på en vecka", "Här är mat du ska
undvika" osv. Väldigt ofta delar folk på sociala medier av
sig vad de har ätit under en dag, hur mycket cardio de har
kört, hur mycket kalorier de har förbränt eller fått i sig osv.
Det är något som jag stör mig på för det mesta eftersom det
kan påverka en person med ätstörningar väldigt mycket.
Jag vet själv hur det var, och är, när jag ser mycket bilder
på hur mycket cardio vissa kör, vad de har ätit osv, det
ger stor ångest många gånger. Jag känner ofta "misslyck-
ande", ångest och att jag varit onyttig när jag ser vad vissa
tränings- & fitnesspersoner visar vad de ätit. Tex kan jag få
ångest då över att jag ätit två brödskivor..

Gällande kropp och former får jag också lätt ångest när jag
ser dessa människors kroppsbilder, det är många som är
så smala och har magrutor och det känns nästan som att
man "måste" ha det. De senaste månaderna har jag slutat
följa många på instagram som är fitnesspersoner och lägger
ut mycket såna här bilder, detta för att jag mår dåligt och får
ångest när jag ser sånt. Då är det bättre att avfölja och inte
påverkas lika mycket. Så ja, jag påverkas rätt lätt och negativt
av sociala medier när det gäller hälsa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0