Pastagratäng

Förra veckan gjorde jag pastagratäng till middag en dag.
Så längesen sist! Det är en rätt som jag älskar men inte äter
så ofta. Både jag och R tycker det är en riktigt god rätt och den
är perfekt att ha i matlåda också. Här kommer receptet!

 
Ingredienser:
400 gram nötfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1½ tsk sambal oelek (efter eget tycke hur starkt du vill ha)
Salt
Svartpeppar
Cayennepeppar
Paprikapulver
2 st (á 2,5 dl) Milda mat extra 4%

4 portioner makaroner
Skivad/riven ost

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka löken och vitlöksklyftorna.
Koka makaroner i en kastrull enligt anvisningar på paketet.
Stek nötfärsen, löken och vitlöken i smör i en stekpanna.
När det är genomstekt, krydda med salt, svartpeppar, cayenne-
peppar, paprikapulver och sambal oelek efter eget tycke.
Jag gillar när det är starkt och brukar använda mer sambal
oelek och cayennepeppar
. Häll i två tetror Milda mat i stek-
pannan och rör så det blandas med färsen. När makaronerna
har kokat klart, häll av vattnet från kastrullen. Häll köttfärs-
blandning från stekpannan ner i kastrullen och blanda med
makaronerna. När det är väl blandat häller du ner allt i en
ugnssäker form. Skiva/riv över ost och grädda mitt i ugnen
på 225 grader i cirka 15 minuter eller tills osten blivit gyllenbrun.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Så gott det såg ut :)

2017-11-16 @ 13:35:01
URL: http://mandasdiary.devote.se
Postat av: Sarah

Va kul me recept :)

2017-11-17 @ 15:17:44
URL: http://CheerSarah.devote.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0