Mjuk pepparkaka med lingon

I fredags gjorde jag årets premiärbak inför jul, det första julfikat.
Det blev en mjuk pepparkaka med lingon i, så gott och saftigt.
Ett stort plus är att det är en lättgjord kaka. Det doftade verkligen
jul i hela lägenheten när kakan gräddades, ljuvligt! Här nedan
har ni mitt recept.

Bild lånad härifrån.

Ingredienser:
100 gram smör
2 ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl filmjölk (jag använde lättfil, går lika bra)
1,5 tsk malen ingefära
1,5 tsk malen nejlika
2 tsk malen kanel
1 tsk bikarbonat (eller 2 tsk bakpulver)
2 dl frysta lingon

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform
eller en avlång form. Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och
socker poröst i en bunke med elvisp. Blanda vetemjöl, ingefära,
nejlika, kanel och bikarbonat i en skål. Häll detta samt filmjölk i
äggblandningen och rör ihop. Häll i smöret och blanda till jämn
smet. Rör försiktigt i de frysta lingonen. Häll smeten i formen
och grädda i nedre delen av ugnen cirka 45 minuter. Låt kakan
svalna i formen någon minut innan du stjälper upp den på fat.

Kommentarer
Postat av: Angelica

Men gud, vad gott!!

2017-11-22 @ 11:31:31
URL: http://angelicawahlins.blogg.se
Postat av: JoJo

jag är inte så förtjust i just mjuk pepparkaka :P

sv; ​jag har missat att barebells har släppt proteinchips. det vill jag också prova ju! :D parrots nötbarer är goda. vi säljer dom på jobbet för jag tyckte att vi kunde ta in dom. haha ;P

jag kan tänka mig att det måste kännas helt fantastiskt att ha vunnit över fk! :D jag håller tummarna att du kommer slippa ha strul med fk i fortsättningen <3

det låter ju bra att köpa nåt träningsrelaterat åt lucas, det kommer han nog uppskatta :) ja alfabetsklossar är ju en bra sak att ge :)

usch vad drygt att du fortfarande mår illa vissa mornar. är det så att du spyr också? :( ja men precis. men nu har jag tagit det varje dag i alla fall sen sist jag svarade på din kommentar så jag hoppas att jag blir piggare snart :) <3

2017-11-22 @ 16:04:56
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: Nilma I Form

Åh, det är ju så gott!

2017-11-22 @ 16:28:23
URL: http://www.nilmaiform.com
Postat av: NICOLE

Jag är faktiskt lite skeptisk mot lingon men det lät ändå gott :) Får testa en sån :) SV: ja det var galet gott, det är en perfekt middag tycker jag :D Sitta och småäta lite och plocka med massa gott :) hehe jaså har de råkat ut för de värsta julfantasterna till flickvänner då kanske ;D ?
Hm vet inte vi har ju bara bott här i Skövde i ett år och upplevt en vinter tidigare. Men jag upplever att snön stannar kortare tid än i Närke. :) Här blir det nog blaskigt snart medan det i närke brukar hålla sig :)

2017-11-22 @ 21:57:35
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Hanna

Ja det är väldigt intressant !
Ja jag har gått ner 9 kg nu så alla gravid kilon är borta men vill gärna fortsätta gå ner lite till innan jag är nöjd igen 😂

2017-11-22 @ 23:13:03
URL: http://nouw.com/fitnessinspiration

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0