Låt om kroppsideal

När jag sitter och målar i min vuxenmålarbok brukar jag alltid
ha på spotify. En av mina listor innehåller låtar från 2009-2011
som jag lyssnade på under de åren. Där finns bland annat
Kapten Röd - Trasig. Vid ett tillfälle när jag lyssnade och sjöng
med i låten så började jag tänka på vad låttexten egentligen
handlade om: Kroppsideal och hur man ser sig själv.
 
Det som Kapten Röd sjunger i låten är väldigt bra och sant.
Man ska vara sig själv och man duger som man är. De flesta
har en skev bild av sig själv och hur man ser ut. Varför? Jo
det finns så många ideal om hur man "måste" se ut. Platt mage,
rumpa, stora bröst, sminkad, etcetera. Sociala medier påverkar
oss väldigt mycket om hur vi borde se ut och ger oss "fel" bild
vilket gör att många ser sig som dålig, att man inte duger osv.
Här nedanför har jag kopierat in låttexten.


Kapten Röd - Trasig:
Eey, eey, eey, eey
Du är inte trasig, du behöver inte fixas
Låt dom inte lura dig att tro din klocka tickar
Nej dom vill få ditt självförtroende att svikta
Så du ska ge dom pengar för att klippa och klistra
Vägen till lycka kommer aldrig vara sicksack
Man hittar mera fel och börjar sjunka som en kvicksand
Så när dom säger vi ska titta
och härma våra förebilder svarar jag dom vilka
Jag ser inga på TV och jag ser inga i riksdan'
Dom säljer livet så det är inte dit vi siktar
Så vi slutar aldrig bränna upp deras artiklar
Med människan ska man aldrig mixtra

Du är inte trasig, behöver inte fixas åhnejnej
När priset går upp kommer själen gå ner
Du är inte trasig, behöver inte fixas åhnejnej
Du kan sluta o leta det finns inga fel

Du och jag tittar nog i olika speglar för jag kan inte se
vad du menar

Annars måste dina speglar va skeva för smala ting
verkar bli breda

Å men jag vet det är inte konstigt att man tvekar
Ingen kan fly när idealen bara ekar
Kraven finns där vart man än vänder
Att du inte duger är signalerna dom sänder
Modetidningarna bara sprider trender
Som inte passar människan så folk mår sämre
Ändå undrar alla vad det är som händer
När vissa väljer svälten

Men du är inte trasig, behöver inte fixas åhnejnej
När priset går upp kommer själen gå ner
Du är inte trasig, behöver inte fixas åhnejnej
Du kan sluta o leta det finns inga fel
Vad snackar dom om, vad snackar dom om?
 

Kommentarer
Postat av: Petra

Jag tänkte så det inte blir för kort bara. Men får ser hur det blir framöver

2017-02-04 @ 17:52:08
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Carolina Thoor

Inte tänkt på det förut, men ja det är ju sant. Och alla ord han sjunger/skriver om är ju så himla sant! Att folk som följer modetidningarna och alla jäkla trender inte ser att det endast är fejk och precis som han säger att de får pengar för att klippa och klistra. Nej, jag är oerhört nöjd över min kropp - även fast mina lår har blivit större samt att magen inte är lika platt som förut. Så att jag tänker inte på mig själv som en fet-tjej eller liknande som många nog skulle påpeka om de såg mig. Utan jag ser mig som en normal person som inte bryr sig :)

Sv; ja, det var en bra och lugn söndag. Precis, det var intressant med en föreläsning. Sällan som jag går på sådant :)

Härligt! Jo, men det är så många serier som jag älskar som kanske andra ogillar eller tvärtom. Så att ja, det är så jäkla många serier och jag har inte ens sätt hälften, även fast jag är en serie nörd xD

Jo, men det förstår jag. Jag tycker både om Globen, shoppingcentret och då jag och pojkvännen går på Hammarbymatcherna ligger arenan precis precis intill shoppingcentret ;)

Haha ja, det är så roligt att klimatet gör så att olika städer i Sverige är helt olika. Precis som i alla länder. Men jag tycker ändå om Stockholm, att det inte är överdrivet mycket snö men ändå snö! ;)

Tack, jag fick en jätte bra fredag! Jobbade 7-15 och sedan klippte jag mig efter arbetet och gick sedan tillsammans med min pojkvän hem till hans mamma på middag och så sov vi över där. Skönt!
Vad hade du för dig under fredagen? Och hoppas att du har haft en underbar lördag - vad gjorde du idag då? :D

2017-02-04 @ 17:52:34
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: JoJo

så himla bra text!

sv; men du är ju också jättefin gumman!! <3 ja det är min kusin på bilden. vad kul att du gillar den bilden på oss :) vi var glada då också. vi hade inte sets på ett bra tag :)

haha japp, jag fyller år nu i februari. den 10de så är snart bara ett år kvar till 30 ;o ja, det känns bra att ta månaden som den kommer :) hoppas att du kommer få en bra månad <3

ja en sån bland kartong med olika kexsorter i är ju toppen och som du säger så räcker den nu några gånger också :)

skönt att var piggare i slutet av veckan. hoppas att du är det fortfarande :) jo jag mår bra. men är sjukt trött och det har jag varit hela veckan. har gått upp tidigt varje dag i veckan så idag var det sjukt skönt med en lång sovmorgon xP

jag fick stickningar i tårna av pwon. får se vart jag får det nästa gång. haha! :D jag måste ta och prova mina nocco pwo's också. dom står kvar i kylskåpet än :P

2017-02-04 @ 19:12:06
URL: http://nouw.com/rockdoll
Postat av: Tilda Barkselius

Åh dne låten är så bra!

2017-02-05 @ 00:15:05
URL: http://nouw.com/tildabarkselius

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0