Matintag för en dag

Ni är några läsare som har frågat hur/vad jag brukar äta under
en dag när jag tränar.
Jag har gjort ett sånt inlägg för cirka 1 år
sen men matintaget har ändrats sen det inlägget. Ni får ha i åtanke
att detta är hur jag äter och att jag tränar sex dagar i veckan, det är
inte säkert att det jag äter och så många mål om dagen passar just
dig. Vi och våra kroppar är individuella och har olika förutsättningar,
det gäller att hitta något som passar dig. Här nedan ser ni hur mitt
matintag ser ut för en dag. Äter dock inte såhär många mål under
min vilodag som jag har 1 dag i veckan, då brukar jag äta färre mål
eftersom jag inte är lika fysiskt aktiv den dagen.

Frukost (06.30):

För mig är frukost viktigaste målet på dagen. Utan frukost skulle jag
inte ha energi att jobba, jag behöver bränsle för att orka med dagen.
På vardagarna äter jag oftast naturell lättyoghurt/kvarg med naturell
musli, fruktsallad och kanel
. Genom att äta kvarg får jag i mig protein
redan från morgonen och protein mättar. Vissa dagar äter jag havre-
grynsgröt toppat med naturell kvarg, frukt eller caseinpudding
. Det
mättar väldigt bra så håller mig mätt framtill lunch.
 
Mellanmål (09.30):
På morgonens fikarast på jobbet brukar jag dricka en mugg kaffe.

Lunch (12.00):
Min lunch varierar beroende på om jag har mycket att göra så jag
måste äta på kontoret eller om jag har tid att gå hem. Äter jag på
jobbet så blir det ofta kokt ägg, frukt/morot och en 150 grams kvarg
eller äggmacka och kaffe. Äter jag lunch hemma blir det ofta att värma
en matlåda med kyckling och rotfrukter/potatis, köttfärsbiffar med
couscous
och wokgrönsaker eller bönpasta med tonfisksås.



Mellanmål (14.30):
På eftermiddagsrasten på jobbet äter jag en frukt och dricker kaffe.
Ibland när jag är tröttare dricker jag även en Nocco under efter-
middagen innan jag går till gymmet vid 17-tiden.

Efter gympasset (ca 18.00):
Under gympasset dricker jag aminosyror och direkt efter passet tar
jag proteinpulver och blandar en proteinshake som jag dricker i
omklädningsrummet. Ser dock inte detta som en måltid.

 

Middag (ca 19.00):

Värmer en matlåda som jag har färdigt i frysen. Så smidigt att värma
istället för att börja laga maten så sent, man sparar mycket tid.
Brukar bli liknande mål som lunchen, något proteinrikt som kyckling,
lax
eller torsk med potatis/rotfrukter, couscous eller wokgrönsaker.
Ibland känner jag mig mätt om lunchen var stadigare, då brukar jag
äta något enklare som kokt ägg eller hoppa över målet och äta ett
större kvällsmål.

 

Kvällsmål (ca 20.30/21.00):
Sista målet för dagen är det absolut godaste: caseinpudding med
fruktsallad och granola
. Yummie! Casein är ett långsamt protein
som förser musklerna med protein i flera timmar efter intag vilket
gör att det passar att inta på kvällen, så ”arbetar” det i kroppen
under natten när man sover.

 

Kommentarer
Postat av: MALIN

Vilket bra och motiverande inlägg! Väldigt inspirerande :) Kram

2016-05-14 @ 17:07:46
URL: http://malinkirstine.se
Postat av: NICOLE

Så kul att se ditt inlägg :D Tycker det är så roligt att se vad andra äter, eller hur en matdag kan se ut. Har också fått förfrågan om såna inlägg men jag tipsar mer om gotte, kvarg eller så =)
SV: ja det är verkligen hemskt!! Får dödsångest haha =) Men det gick bra ändå.
Jag hade det också mycket när jag var mindre, sen ett uppehåll och nu kan jag få det någon gång sådär, dock ytterst sällan tack o lov =)

Ja jag vaknade till 05 , går ju upp 5.15 på vardagar så kroppen vänjer sig =) Men jag somnade om och vaknade till strax innan Henrik kom hem :)

Skönt att känna att du hann med mycket igår :) Sådan dag ska jag ha imorgon tänkte jag. henrik ska iväg och jobba imorgon igen så jag är själv, så ska träna, äta, plugga, städa och bara vara typ.. :)
Vit choklad lät god, de andra är jag mer tvekis till:D men nyheter från njie har jag missat! Vad är de för smaker? Goda? Måste jag kolla efter imorgon =D Ha en fin kväll :*

2016-05-14 @ 20:02:52
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0