Att vara utbränd

 
I fredags fick jag en kommentar av en person som sa sig gilla min
blogg och följer den men som tyckte att jag skriver ofta om utbränd-
heten. Hallå, det är väl inte så konstigt?! Utbrändheten är något
stort och som påverkar mig och mitt liv hela tiden. Det verkar
som att personen (som såklart var anonym..) inte vet mycket om
utbrändhet/utmattningssyndrom, därför tycker jag att h*n ska läsa
detta inlägg som är riktat till anhöriga till någon som är utbränd.
Det är många som inte vet hur allvarligt utbrändhet är. Många tror
det är något påhitt eller något som går över efter någon dag. Att
vara utbränd påverkar både psykiskt och fysiskt mycket mer än
vad många tror. För att denna anonyma person (och även ni läsare
och folk i min närhet) ska få mer förståelse tänkte jag skriva lite
om hur utbrändheten påverkar mig.
 
 
Jag har dagligen huvudvärk, i början var det konstant. Jag är
konstant trött och ofta orkeslös, att utföra vardagssysslor är en
stor pers och väldigt jobbigt. Jag orkar inte diska eller städa,
det är för jobbigt, så jag tackar för diskmaskin. Jag blir fort trött
efter att ha gjort något, tex. handlat eller duschat. Magen har ballat
ur. Jag kan inte sova utan måste ta mediciner för att kunna sova
och för att hjärnan ska varva ner. Detta påverkar mig mycket och
gör mig väldigt trött, dåsig och yr. Jag klarar inte av folksamlingar,
bara att gå på affären vid lunch/16-17/ på helger när det är mer folk
är extremt jobbigt, ger mig världens stresspåslag och gör mig sjukt
trött. Jag klarar inte att ha flera saker inplanerade på samma dag,
jag blir väldigt stressad om jag har 2-3 saker som måste göras under
en dag. Just nu måste jag leva kravlöst och inte ha planerat dagarna.
Humöret är en berg- och dalbana, vissa dagar är jag extremt trött,
orkeslös och deppig medan jag är lite piggare vissa dagar. Jag orkar
inte vara lika social som tidigare. Att vara med/bland folk är som
sagt jobbigt, stressande och jag blir väldigt fort trött. Jag har väldigt
dålig koncentration och fokus, att läsa två rader text tar lång tid,
texten blir som gröt och efter att ha läst minns jag inte vad som stod.
Minnet är kasst, jag minns inte vad folk sagt och inte heller vad jag
ska göra om jag inte skriver upp det.
 
 
Jag skulle kunna ta upp ännu mer om hur utbrändheten påverkar
mig och mitt liv men sätter stopp här. Det jag egentligen ville få
fram var att anledningen till varför jag ofta nämner något om
utbrändheten i inläggen är för att det påverkar hela mitt liv,
det påverkar
mig i allt. I vardagen, i måendet, psykiskt och fysiskt,
socialt osv vilket är väldigt jobbigt!

Kommentarer
Postat av: Petra

Ja det är lite synd men ska tydligen blir bättre väder i morgon så ska passa på att vara ute då men få vara försiktigt med solen då jag inte får vara länge i solen. Är känslig för solen då jag äter mediciner så jag inte få vara för mycket i solen.

Ja halsontet har blivit någorlunda bättre men jag är fruktansvärt trött. Har fortfarande pyjamasen på har sovit hela dagen och känner jag är sömnig fortfarande men nu sitter jag i soffan och kolla på serier. Ska försöka äta lite så jag inte blir sämre

Okej hoppas du piggnar till

2016-07-18 @ 15:48:03
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Flisan

sv: dom har både god mat och desserter där så rekommenderar det verkligen hehe :D

2016-07-18 @ 17:18:17
URL: http://nouw.com/fbb
Postat av: amme

kämpa på !<3

2016-07-18 @ 18:13:56
URL: http://www.devote.se/amelianickolina
Postat av: Gabriella

Men åh såå jobbigt!! Många kramar till dig

2016-07-18 @ 21:51:19
URL: http://gabriellasigfridsson.devote.se
Postat av: NICOLE

Hm ja, tänk att folk kan vräka sig ur sådant, och så anonymt såklart :) . Men vi vet ju vad det beror på, okunskap :) Självklart påverkar det dig i allt du gör i stort sett, till vardags och tar mycket tankeverksamhet.

SV: vi har varit iväg hela dagen och hittat på massor av mysigt =) Skrivit mer om det på bloggen :D
Hihi jo, men det är viktigt att visa uppskattning tycker jag, de gjorde ju ett så bra jobb med mig när jag började förra året :) Aldrig jobbat på ett sådant ställe innan och de fick mig att tycka det var riktigt kul att gå till jobbet =)

Tycker det är superkul att du nu har snap, så roligt att hänga med i vad du gör mer , typ lite bakom kulisserna haha =)

2016-07-18 @ 22:48:56
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0