Att vara närstående till någon som har utmattningssyndrom

Igår läste jag ett bra inlägg som var riktat till personer som
är närstående, vän, arbetsgivare eller bekant med någon
som
har utmattningssyndrom och är utbränd (som jag).
Många har svårt att förstå vad vi utmattade personer går igenom
och hur det är att leva med utbrändhet. Detta inlägg var väldigt
bra skrivet och förklarar till viss del hur det är. Här nedanför
ser ni inlägget samt länken om ni vill läsa mer.
Understrykningarna i texten är mina egna.

**********

Till skillnad från ett brutet ben eller en brusten blindtarm finns inget
konkret i kroppen att peka på när det handlar om psykiska diagnoser
som utmattningssyndrom eller utmattningsdepression (eller ångest,
depression, PTSD etc). Det finns även många fysiska sjukdomar
som inte nödvändigtvis syns, men de är ofta mer accepterade.
Men det här är inte hittepå och det räcker inte med att bara ”rycka
upp sig”. Så när din medarbetare, vän eller familjemedlem är på
väg mot eller har fått ett allvarligt stressammanbrott är det
viktigt
att förstå några saker:

1. Det är ett sjukdomstillstånd med en egen diagnos. Hjärnan funkar
inte längre som den brukar, kroppen har stängt av den i ren själv-
bevarelsedrift. Minnet sviker. Koncentrationen vacklar. Minsta sak
kan bli ett stort stressmoment. Personen i fråga är alltså inte bara
lite svag eller trött.

2. Utmattningen går inte att vila bort. ”Du behöver nog bara sova lite”,
är liksom inte en lösning. Skulle du säga samma sak till någon med
cancer? MS? Fibromyalgi?

3. Allt som finns på insidan syns inte på utsidan. Bara för att man ser
pigg ut behöver man inte vara det. Den timme du träffar din med-
arbetare eller vän är förmodligen inte representativ för hur personen
mår den övriga tiden på dygnet. Att träffa andra människor kan
kräva dagar av återhämtning.

4. Gemensamt för många som får utmattningssyndrom är att de är
prestationsmänniskor som vill klara allt. De anstränger sig, vill orka
och vara andra till lags. Var tydlig med att du inte har några
förväntningar eller krav på den här personen, utan uppmuntra hen
att prioritera sig själv, att känna efter, att tillåta sig att vara sjuk.
Många känner skuld och skam när de blir sjuka – visa att du inte
skuldbelägger på något sätt. Det är okej att inte orka.

5. Tillståndet är allvarligare än vad många tror och kan skada
hjärnan fysiskt. Stress gör nämligen att binjurebalken producerar
cortisol som ska hjälpa oss att klara allvarliga påfrestningar.
Men om stressen är långvarig kan kortisolnivåerna bli för höga och
i sin tur skada en del av hjärnan som heter hippocampus. Hippo-
campus har stor betydelse för att lagra minnen, lära nytt och
kontrollera negativa känslor såsom ångest. Som jämförelse är det
hippocampus som skadas först när någon får alzheimers.

6. Små saker kan vara övermäktiga. Ett ”det där klarar du, det är
ingen stor grej”, är som att hånskratta din medarbetare eller vän
rakt i ansiktet. Jättebra att det inte är en stor sak för dig – men för
den som är sjuk kan det vara det. Lägg ingen värdering i något
(det är lätt, litet, enkelt etc.) utan fråga: ”orkar du det här?
hur känns det idag?”.

7. Den som är sjuk orkar förmodligen inte upprätthålla sina relationer
som tidigare. Du kan däremot visa att du bryr dig (kravlöst!) genom
ett ”jag tänker på dig” eller ”jag finns här för dig”. Ge inga dåliga
samveten för att personen inte jobbar, inte svarar på mejl eller sms,
inte kommer på middagar och fester och så vidare. Återigen:
hade du förväntat dig samma sak av någon med bruten ryggrad?

8. Om du har eventuella tvivel på diagnosen som sådan (”kan det här
verkligen vara på riktigt?”), håll det för dig själv. Att ifrågasätta
diagnosen och sjukdomstillståndet är att ifrågasätta måendet hos din
vän, medarbetare eller anhörig, och all forskning som finns på ämnet.
Jag betvivlar att du är kvalificerad att bedöma det, så var tyst.

Kommentarer
Postat av: Petra

Aha okej vad jobbigt med översvämning det har börjat sluta regna nu hos mig men det är varsingt mycket vatten ute på gatan.

Vad skönt att det inte har åskat idag

Ja ska isåfall på en weekend bor hos min moster och så får ser när det kan bli av bara

Vad roligt hoppas du får ser dom i år sist så blev det väl inställdt om jag minns rätt?



2016-07-06 @ 14:43:57
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Carolina Thoor

Jätte bra skrivet och jätte bra att skriva ut det så att fler kan läsa. Fler som inte förstår, kanske kan börja förstå. Som sagt som jag sagt flera gånger så kan jag förstå på ett ungefär hur du mår, då jag är bekant med utmattningssyndrom men jag kan absolut inte förstå på ett annat sätt hur du mår då jag aldrig har gått igenom just det du går igenom. Så jag hoppas att du förstår att åtminstone jag finns här ifall att du skulle behöva prata med någon :)

Sv; ja, men vad skönt att du kunde njuta av tiden då du var där i Luleå. ''Tur'' att det vart på slutet som du började må dåligt och inte direkt då ni kom dit. Hade ju inte varit så kul då :/

Haha javisst! Jag köper från Lindex då det kommer till underkläder (iallafall trosor, inget annat). Och då köper jag alltid på 3 för 2 hehe :D

Jaså haha, ja men då var det väl ett tivoli för små barn? :') på Vännes dagen fanns det stora karuseller. Sådana karuseller som skulle kunna finnas på Grönalund eller Liseberg. Karuseller som jag vägrade hoppa på eftersom att det här är ett kring vandrande tivoli. Fan vad läskigt! Men jag åkte en iallafall. Men det var iallafall ett relativt stort tivoli för att vara i Vännes ^^,

2016-07-06 @ 16:27:05
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Malin

Jättebra lista! Jag har själv folk i min närhet som har bränt ut sig och jag har också haft problem med bland annat ångestattacker

2016-07-06 @ 18:27:33
URL: http://malinskoogs.devote.se
Postat av: Erika

Så viktigt att ta upp!

sv. Idag har jag träffat en vän för att fika och prata av oss en sväng :)

2016-07-06 @ 18:49:25
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Misstossequeen

Jätte bra inlägg! Jag var sjukskriven i nästan ett år pga utmattningsdepression. Jag känner att jag ej mår 100% bra ännu men är på god väg :)

Svar: Halva dagen var bra iallafall :) Hoppas din onsdag har varit bra :)

2016-07-06 @ 18:52:59
URL: http://misstossequeen.se
Postat av: NICOLE

Viktigt och bra inlägg! Det finns SÅ många som inte har en blekaste aning om vad det innebär så det är bra att det kommer fler och fler såna här texter! Det är så svårt för en som inte varit i situationen att förstå hur det är... på så här vis kan man i alla fall försöka.
SV: Ja det är ju härligt. Jag hoppas höstens jobb tillåter någon vecka. Eftersom att jag inte har någon semester så önskar jag det finns till för det i höst istället :)
Grekland är toppen!
Å vad jobbigt :(( Jag har i alla fall haft en bra dag. Började tidigt med jobb och sen hade jag lilla uppkörningen som gick toppen :D Soo happy!
Jaså använder du inte sådant smink? Jag skulle nog aldrig klara mig utan haha, tycker det är bra täckande :) Men det är ju så olika. Jag brassar gärna på med allt möjligt smink, ett stort intresse hos mig =D

2016-07-06 @ 20:24:28
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Petra

Sv ja jag hoppas det blir av har inte varit i Sthlm på åratal

Aha okej vad roligt hoppas du kommer gillar konserten

Aha okej så var det jag

2016-07-06 @ 21:56:46
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Tilda Barkselius

Så himla viktigt och bra att ta upp detta!!

2016-07-06 @ 22:50:51
URL: http://fluring.blogg.se/
Postat av: Christina

Vilket bra inlägg :) Har flera i min direkta närhet (familj, vänner, jobb, klasskamrater) som har ME och det är verkligen få som har någon kunskap om det alls och kommer med de märkligaste antagningarna.

2016-07-06 @ 23:20:32
URL: http://www.jinxedchrissie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0