Julfika

En av de bästa sakerna med decembermånad är helt klart
julbaket. Hur mysigt är inte det? Stå i köket och baka med
musik (gärna julmusik) i bakgrunden och känna doften av jul
sprida sig i lägenheten. Älskar verkligen att baka julfika!
Förra året bakade jag extremt många fikasorter eftersom jag
skulle göra mig av med allt vetemjöl, strösocker och andra
torrvaror som jag hade hemma, pga flytten. I år har jag inte
bakat lika många sorter men det finns några som jag måste
ha varje år, som är standard hos mig.

 
- Lussebullar är det viktigaste såklart. Det absolut godaste
julfikat som finns, jag älskar det!

- Saffranskladdkaka har också blivit ett måste hos mig de
senaste åren. Jag älskar både saffran och kladdkaka så
tillsammans är det verkligen perfekt, så jäkla gott!

- Pepparkaksmuffins med lingonfrosting. Så himla gott
och saftigt! Jag är inte förtjust i vanliga pepparkakor utan
äter hellre dessa pepparkaksmuffins.

- Aromkaka är mosters specialitet, ser alltid framemot att äta
denna mjuka kaka med chokladsmörkräm emellan. Har dock
aldrig bakat aromkaka själv utan överlåter det till moster.

- Rocky road är inget julfika utan julgodis men det är något
som jag gör varje år. Hinner göra ett x-antal satser innan det
ens är jul för det är så himla gott så det tar slut fort. Tror att
jag gör minst 5 satser varje år, haha. 

Kommentarer
Postat av: Sofia Werlin: mammalivet och hälsolivet

Älskar december med alla julbak :)

2016-12-08 @ 16:42:13
URL: http://sofiawerlin.se/
Postat av: Carolina Thoor

Åh vad gott! Jag har faktiskt varit så himla dålig på julbaket i år. Eventuellt att jag kanske kan baka lite på söndag, men det beror helt på ifall att jag ska vara hemma på söndag eller om jag ska vara kvar hemma hos min pojkväns pappa. Men det är så himla underbart att baka! :')

Sv; tack ska du ha! Ja, vi fick en bra dag igår faktiskt. Jaså, har du aldrig ätit på O'learys? Det tycker jag absolut att du ska ta och göra om du får chansen. Burgarna där är hur goda som helst! :D

Ja, men absolut. Håller helt med dig om att jag också vill ha en mysig julafton med dem jag älskar. Bryr mig mycket mer om det än att få julklappar. Vet dock att jag får av min killes syster, hans mamma, utav mina föräldrar och utav min pojkvän. Men tycker att det är för mycket och att man måste köpa tillbaka. Till nästa år ska jag säga att vi inte ska köpa till varandra. För i år hann jag inte då min killes mamma redan köpte min julklapp i typ september haha! Men ja, annars tycker jag om den här julklapps leken, kör ni den också?
Jo, det är en väska ifrån Lindex. Du kanske såg den på min önskelista på bloggen jag gjorde i början av månaden? :) jag är osäker dock på om den är kvar. Men förhoppningsvis!

Jo, det förstår jag. Jag förstår att du behövde ha en vecka för att bara kunna vila ut efter en härlig och rolig helg!
Ja, det var jätte mysigt. Vi var och såg på ''fantastiska vidunder och vart man hittar dem''. Jättebra film faktiskt. Har du sätt den?

Jo, men precis. Det tyckte jag också var riktigt skönt att jag åtminstone hade en och en halv månad på mig. Men det som dock är lite trist är att det var fem som skulle bli varslade varav fyra har nu fått vara kvar. Jag är alltså den femte personen som inte fått något mer vikariat. Tyvärr. Men dem som stannar, stannar då i 3 extra månader sen måste dem söka sig vidare. Och då kände jag att jag lika gärna kunde göra det nu! :)
Hehe, tack ska du ha! Väldigt nervös, men det här kommer nog gå finimang! Dock lite jobbigt då det är på ett sjukhus och du kanske vet hur svårt det är att hitta till vissa sjukhus? Här i Stockholm har man flera våningar, flera avdelningar och hissarna går inte till samma våningar osv utan man måste veta vilken bokstav man ska åka upp i. Super jobbigt.. Men det fungerar nog säkert! Jag ska åka dit en 40 minuter tidigare och hittar jag rätt ja men då kan jag läsa en bok så länge annars kan jag irra runt mig i kanske en halvtimma med gott samvete haha :D
Ja, det här med timvikarier är jobbigt. Jag förstår att det måste vara jobbigt för ditt ex och vänner. Men hoppas att dem får åtminstone in en inkomst som fungerar för dem! :)

2016-12-08 @ 17:49:14
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Amanda

Så mysigt med julbak 😃

2016-12-08 @ 18:14:05
URL: http://amandalarsson.nu
Postat av: MALIN

Allting ser verkligen såååå gott ut! Kram

2016-12-08 @ 18:35:23
URL: http://malinkirstine.se
Postat av: moamedalicia.blogg.se

gud så gott. rocky road har jag dock aldrig smakat men blev sugen på att prova :P här hemma är kola snitt populära. mmm så jäkla gott :D
tack snälla för dina klockrena frågor i bloggen, hoppas du får en fortsatt härlig och lugn kväll. kram finis

2016-12-08 @ 18:41:28
URL: http://moamedalicia.blogg.se/
Postat av: NICOLE

Så kul att baka inför julen :) Jag har redan bakat en hel del men ska göra rockyroad någon dag, och så måste jag göra saffranskladdkaka i år igen. Gjorde flera förra året inför besök, H tog med sig till jobbet osv.
SV: Hahah nää så himla klantigt men det är lätt gjort. Jag har ju SÅ mycket packning med mig emellan mamma och mitt hem så det är inte lätt att få med sig allt kan jag lova.. Speciellt inte om jag åker tåg heller. Jag har förr sprungit i "vanliga" skor som är lite nättare så jag kanske är härdad. Fast jag fick ett litet skoskav ;D
Nä men precis, vill man ha något så köper man ju det. Så det är svårt att önska sig. Men jag kom på att jag visst önskar mig något träningsrelaterat, eller inom hälsa iaf, aktivitetsband =) Hade ett som var mammas men jag vill ha ett eget! Så det är ju en bra grej tycker jag, och den ska mäta typ allt:) Anser att en hälsocoach måste ha en sådan ;)) Haha
Absolut, att ha det bra och mysigt och känna gemenskap är viktigast på julafton :)
Självklart är det tryggast och skönast att vara på ett o samma ställe, men för att få fast nånstans måste man ju börja såhär. Eller jag vill inte ha fast inom frsk eftersom jag vill jobba med annat, men jag menar att vara på ett o samma ställe :) Jag är lättanpassad så det brukar gå fint, och det gjorde det idag med :)
Kul att fira i Kalix i år :) Sker något speciellt firande där? =)

2016-12-08 @ 19:18:07
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Boel

Det håller jag verkligen med om :D

2016-12-08 @ 19:45:17
URL: http://musicwithboel.blogg.se
Postat av: Erika

Så gott! :)

sv. Ja kalendrarna kostar ju en del, därför jag också avvaktat innan :)

2016-12-08 @ 20:06:04
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Erika

Så gott! :)

sv. Ja kalendrarna kostar ju en del, därför jag också avvaktat innan :)

2016-12-08 @ 20:06:09
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Erika

Så gott! :)

sv. Ja kalendrarna kostar ju en del, därför jag också avvaktat innan :)

2016-12-08 @ 20:06:09
URL: http://icanpikan.blogg.se/
Postat av: Erika

Så gott! :)

sv. Ja kalendrarna kostar ju en del, därför jag också avvaktat innan :)

2016-12-08 @ 20:06:19
URL: http://icanpikan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0