Min snickerskladdkaka

Idag är det kladdkakansdag och självklart firar jag det! Tackar inte
nej till att äta kladdkaka precis. Den här snickerskladdkakan
experimenterade jag fram i onsdagskväll och den blev sååå god!
Jag blandade två olika recept samt bytte ut strösocker och vetemjöl
så den blev glutenfri.

 

Ingredienser:
3 ägg
150 gram smält smör
3 dl strösocker (jag bytte till 2½ dl sötströ/steviaströ)
2 dl vetemjöl (jag bytte till 2 dl glutenfri Fin mix från Semper)
4-5 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
1 burk karamelliserad mjölk
200 gram jordnötter

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull och låt svalna
lite. Rör ihop ägg och strösocker (eller sötströ) i en bunke.
Blanda vetemjöl (eller Fin mix), kakao och vaniljsocker i en skål.
Häll det sedan i äggblandningen och rör om. Ha i det smälta smöret
och rör om. Smörj en form med avtagbara kanter. Häll hälften av
smeten i formen. Blanda karamelliserad mjölk och jordnötter i en
skål och bre sedan ut det i formen. Häll över resten av smeten.
Grädda mitt i ugnen cirka 20-30 minuter. Kakan ska vara lite lös,
den stelnar till i kylen.


På bilden ser ni att jag har jordnötterna överst, det var för att jag
glömde blanda dem med den karamelliserade mjölken. Strödde
jordnötterna över smeten istället men vågade inte täcka hela kakan
ifall nötterna skulle bli brända i ugnen. Men som tur var hände det inte.


Kommentarer
Postat av: Mamma Malin

Nästan så att jag skulle kunna ha ätit den. Den såg väldigt god ut i alla fall!

2015-11-07 @ 15:21:51
URL: http://www.mammamalin.se
Postat av: Erika

Men mums :)

sv. Ja hellre arbeten än tentor - alla gånger!

2015-11-07 @ 16:48:16
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: johanna

gott =)

2015-11-07 @ 18:15:36
URL: http://nouw.com/jaxel
Postat av: NICOLE

Smarrigt =) Vi gjorde en pollykladdkaka igår, jag och mina syskon. De var här och åt tacos och såg Idol så då gjorde vi den till efterrätt. Det är jättegott det med :)
SV: Ja så galet gott och speciellt det brödet :) Så gott med russin i bröd tycker jag =)
Ja jag njuter till fulla drag :D inte ofta jag bara tar det lugnt på helger.

Eller hur!! Såna där frågor som är så svårt formulerade att man knappt vet hur man ska svara, alltså så jobbigt :(( .
Skönt att ni nu träffats :) Hoppas du har en härlig kväll fina!

2015-11-07 @ 20:43:46
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Sarah

Va gott :)

2015-11-08 @ 00:04:32
URL: http://CheerSarah.devote.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0