Focus on health

 

I dagens samhälle är det mycket hets kring att man ska vara smal,
vältränad etcetera. På sociala medier som Instagram kryllar det av
bilder på smala tjejer som knappt har något kroppsfett, personer som
är slanka och vältränade, det är dieter hit och dit och mycket träning.
Det har nog ingen missat. Denna hets påverkar nog oss alla på något
vis. När jag började träna i början av 2014 påverkade allt detta mig på
ett negativt sätt som jag inte insåg då men gör det nu i efterhand. Jag
har aldrig varit nöjd med min mage utan jag ville ju också ha en platt/
plattare mage och se ut nästan som fitnesstjejerna på sociala medierna.
Jag körde väldigt mycket cardio i början och åt lite för att bli smalare
och minska i vikt. Visst gick jag ner i vikt och blev smalare, men blev
jag lyckligare av att väga endast 39-40 kg och vara smal? Nej. När jag
var som smalast syntes ryggraden, höftbenen och nyckelbenen väldigt
tydligt och det gjorde ont att sitta mot hårda ryggstöd. På något vis
kom jag till insikt efter väldigt lång tid och förstod att det inte var sunt
för mig och min kropp. Den fungerade inte riktigt som den skulle, jag
frös konstant, tappade mycket hår och såg verkligen sjuk ut. Många
påpekade det men jag själv förnekade det. Nu i efterhand ser jag det
själv på bilder..


Idag ser jag annorlunda på träningen och kosten. Nu tränar jag inte för
att bli smal och ha platt mage utan för att jag gillar det och mår bra av
det. Träningen är också en del av min terapi nu när jag är utbränd. Jag
strävar inte längre efter att ha så lite kroppsfett som möjligt utan fokus-
erar på att ha en kropp i god form med muskler. Jag är inte längre rädd
för att äta utan har insett att mat är bra, något som behövs för att få
energi och ork till att träna och som hjälper mig att bygga den kropp jag
vill ha. Nu äter jag oftast 5 mål per dag, det hade jag inte trott i början
av 2014. Jag har inte längre synlig ryggrad och det gör inte ont att sitta
på hårda stolar. Nu väger jag 44-45 kg och har gått upp dessa 4-5 kg på
ungefär sju månader (sen typ april 2015). Hade det varit för ett år sedan
så hade det skrämt mig, men det gör det inte nu. Jag vet att det inte bara
är fett som gett mig viktuppgången utan muskler och det gör mig glad.
Min kropp är starkare och jag mår bättre. Jag är fortfarande underviktig
och har fortfarande inte "tjejveckan", men jag har bara några kilon kvar
tills jag ligger på normalvikt. Nu har jag ett sunt tankesätt och en annan
syn på träningen och kosten. För mig handlar det inte längre om att vara
smal utan att ha en kropp som är stark, vältränad och som mår bra.

 
Här ser ni bild från slutet av 2014 då jag var smal och vägde endast
40 kg och inte hade mycket muskler, samt en bild från oktober 2015 när
jag väger 44 kg och har muskler.

Kommentarer
Postat av: Lis Mari

Jag tycker du har gjort din tankeresa så bra - att du lyckades bryta den onda cirkeln på egen hand! Jag bryr mig mycket om mitt utseende och påverkas mycket mentalt av all smalhets. Jag tänker på det hela tiden, men har inte börjat göra något åt det i kost och träning, och det är tur för jag tror att det där farliga tänkesättet är väldigt lätt att fastna i. Att du klarat dig så bra hittills är verkligen värt en eloge. Starkt jobbat! Och snart får du säkert igång menscykeln igen som ett sista kvitto på exakt hur bra du är. Du är så JÄVLA bra!

Jag tror inte jag ska göra så himla mycket under ledigheten. Jag och Erik ska åka och spela squash och så ska jag självklart fira jul! Men annars blir det mycket vila, läsa, promenera i dagsljuset - det lilla vi får här i Umeå - och bara ta hand om mig själv!

2015-12-12 @ 15:29:58
URL: http://lismari.blogg.se/
Postat av: Erika

Så bra att du kommit till insikt med det själv, heja dig!

2015-12-12 @ 17:21:30
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Petra

haha ja skäms ihjäl mig tycker det var så pinsamt.

vad ska du göra ikväll?

2015-12-12 @ 18:04:27
URL: http://brunetpetra.blogg.se/
Postat av: Erica

Så kul att läsa att du har ett sundare synsätt på allt det där nu! <3

2015-12-12 @ 18:06:31
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: anniepiie

Wow, va imponerad jag blir, you go girl!! :D Då ligger vi på samma vikt btw ;) SV: Jaa, det är gott! Idag blir det dock onyttigt i form av fish&chips... Idag ska jag baka en form av snickers, bilder på julgodiset kommer nog upp på bloggen senare. :) Ha en finfin luciadag nu! Kram

2015-12-13 @ 12:45:48
URL: http://anniepiie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0