Långväga flytt, våga chansa!

Jag har fått många frågor från er läsare angående min flytt hit till
södra Sverige. Hur jag gjorde rent praktiskt, om jag hade boende
eller
jobb först, hur jag vågade flytta och så vidare. Så tänkte skriva
lite om det så ni får svar.

Jag har alltid sagt att jag vill flytta söderut efter min universitetetsutbildning.
Så sista terminen på universitetet, hösten 2013, började jag söka jobb här
nere. Var ner på arbetsintervju och någon dag innan julafton fick jag besked
om att jag hade fått det här jobbet. Då började jag leta lägenhet här nere i Borås.
Jag ville ha ett jobb och inkomst säkrad innan jag flyttade för annars skulle jag
ju inte kunna betala hyra, räkningar och så vidare. Sökte lägenhet som en tok
både hos hyresvärdar men också via facebook-grupper. I januari fick jag erbjudande
om min lägenhet och det var sån härlig känsla! Då släppte all oro som jag haft,
nu hade jag både jobb och lägenhet. En stor sten lättade från bröstet. Med jobb och
lägenhet så var det dags att fixa med flytten, jag skulle börja jobba redan första mars.
Det är ju inte så "bara" att flytta 105 mil så därför valde jag att anlita en flyttfirma.
De fixade allting med flytten - bar flyttlådorna och möblerna, monterade ihop saker,
flyttstädade, transporterade sakerna, bar upp dem till nya lägenheten och så.
Hur skönt som helst att bara hoppa på tåget och låta dem fixa allt, haha.
Visst kostade det mycket pengar men det var det värt.

Sen har jag flera gånger fått frågan hur jag vågade flytta och då brukar
jag säga att man måste våga testa och chansa. Trivs man inte så kan man
ju alltid flytta tillbaka till sina hemtrakter. Men jag har som sagt alltid velat
flytta söderut, och varje gång som jag varit i södra Sverige så har jag trivts
kanonbra. Här finns allting inom nära avstånd, medan det i norr är typ 30 mil
mellan allt.. Jag var inte alls osäker över mitt val att flytta hit ned och hamna
150 mil ifrån släkten. De finns kvar och det finns telefon och dator så man kan
hålla kontakten. Om man inte vågar testa så blir man ju fast på ett och samma
ställe, det är inget som jag vill. Har inte ångrat mitt val en sekund, jag är så
glad
över att jag flyttade hit! Trivs så jäkla bra, har ett bra jobb med härliga
kollegor, det är en fin och mysig stad och det bästa av allt - jag har nära till J.
 
 

Kommentarer
Postat av: Henrietta

Fint du har det! Åh skulle också vilja flytta ifrån min stad! Helst till Sverige eller USA!

2014-05-17 @ 11:47:46
URL: http://ettass.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

Sv: ja det tycker jag att du kan :) det är ju så gott!

2014-05-17 @ 12:39:36
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0