Tårtbotten tre lika delar

De gånger som jag har bakat tårtor har jag alltid haft köpt tårtbotten,
men nästa gång det vankas tårta ska jag prova göra detta recept.
Har hört väldigt mycket positivt om "tre lika delar" så tänkte testa det.
Man tar alltså tre lika delar mjöl, ägg och socker. Lättast är att fylla tre glas.
 
 
 
Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 6 ägg


Ingredienser:
Lika delar ägg
Lika delar socker
Lika delar mjöl
1 tsk bakpulver till 3 ägg, 1 ½ tsk till 4-5 ägg, 2 tsk till 6 ägg
Ev. 1 msk vaniljsocker

Gör såhär:
Knäck äggen i ett glas. Tag fram två lika stora glas och häll socker i det ena,
till samma nivå som äggen är. Gör likadant med mjölet i det tredje glaset.
Om man vill kan man byta ut 1/3 av mjölet till potatismjöl (potatismjöl gör
tårtbotten mer luftig).
Vill du ha chokladbotten byter du istället ut 1/3 av
mjölet till kakao.
Blanda bakpulvret i mjölet.

Sätta ugnen på 175 grader. Blanda sedan ägg och socker i en bunke och vispa
med elvisp tills det blir mycket pösigt. Det ska bli vitt och fluffigt, tar ca 5-10 minuter.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen tills allt blandats. Häll smeten i en smord och
bröad/mjölad form och grädda på nedersta steget i ugnen på 175 grader.
 
Har du 2 ägg - grädda cirka 20 minuter
Har du 3-4 ägg - grädda cirka 25-30 minuter
Har du 5-6 ägg - grädda cirka 35-40 minuter

Öppna inte ugnsluckan de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop!
Känn i mitten på formen med en sticka, stickan ska vara torr. Tag ut och låt
svalna i formen. Dela sedan tårbottnen i tre lager.

TIPS: Det kan vara svårt att dela tårtbottnen i tre jämna lager.
Istället
kan man köpa aluminiumformar och grädda i tre såna formar.
Då behöver man inte krångla med att skära i bottnen utan alla blir likadana.

Kommentarer
Postat av: Nathalie Tegelstam

- tack fina du!
Super bra tips :) kram

2014-04-29 @ 19:35:13
URL: http://nathalie.vionno.se
Postat av: Amanda [SPONTAN]

Tack för tipset! :)

2014-04-29 @ 20:00:49
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: NICOLE

Coolt :D

SV Okej kul med lite nytt :D Jadu i helgen, först på fredagen var jag hos min faster o hennes familj (som jag veeerkligen gillar), sen blev det solning, shopping och tog det mest lugnt :)

2014-04-29 @ 20:49:11
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: ADARAS.se - Where blog meets magazine!

Åh vilket smart recept :D

2014-04-29 @ 21:47:59
URL: http://adaras.se
Postat av: Life of Johanna

Nu blev jag sugen på kaka :)

Javisst var klänningen fin :)

2014-04-29 @ 22:03:00
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Denise

Det blir faktiskt riktigt bra bottnar av detta enkla recept! Använde det när jag gjorde min regnbågstårta för ett tag sen :D

2014-04-30 @ 18:25:52
URL: http://flingans.nu

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Vad har du för E-postadress?: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0